Od tego czasu w krajach Unii Europejskiej będzie można rejestrować wyłącznie bezemisyjne auta osobowe i dostawcze. Przyjęto także cel pośredni, jakim jest 55-procentowa redukcja emisji CO2 z samochodów osobowych do 2030 r. oraz 50-procentowa dla dostawczych, w stosunku do poziomu emisji z 2021 r. Ci producenci, którzy nie spełnią wymogów, będą płacić wysokie kary.
– Czwartkowe porozumienie to jeden z ostatnich etapów procesu zainicjowanego przez Komisję Europejską w lipcu 2021 r. w ramach pakietu Fit for 55. W praktyce zostało przesądzone, że po 2034 r. w żadnym państwie członkowskim nie będzie można już zarejestrować żadnego nowego, osobowego lub dostawczego samochodu z silnikiem spalinowym. Dotyczy to również wariantów hybrydowych – komentuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.