Sankcje lotnicze bolą. Rosjanie wracają do Jakowlewów

Rosyjska linia lotnicza Utair przyznała, że z powodu zachodnich sankcji znacznie ograniczyła operowanie. W sytuacji, kiedy nie może latać samolotami wypożyczonymi i przejętymi od zachodnich firm leasingowych, zwraca się ku maszynom rosyjskiej produkcji.

Publikacja: 01.05.2022 13:14

Sankcje lotnicze bolą. Rosjanie wracają do Jakowlewów

Foto: Adobestock

Przed wojną w Ukrainie Utair była dużą linią lotniczą. W swojej flocie miała wylącznie samoloty zachodnie — Boeingi 737, w tym także MAXy, Airbusy 321 oraz Canadairy. Łącznie 191 maszyn zarejestrowanych na Bermudach i przerejestrowanych przez rosyjskie władze lotnicze. Z tego 9 samolotów zostało odzyskanych przez leasingodawców, a 53 nadal latają na trasach krajowych, resztę trzeba było odstawić, bo brak jest części zamiennych.

W tej sytuacji Utair zdecydował się na powrót do Jak-40 i Jak-42, którymi latały na początku lat 90., zanim przestawiły się na zachodnie maszyny. Przewoźnik próbował wprowadzić do floty Suchoje SSJ-100, ale te maszyny nie są dostępne ze względu na brak importowanych komponentów — poinformował rosyjski kanał informacyjny Baza, który zazwyczaj ma doskonałe informacje ze źródeł rządowych. Za Bazą tę wiadomość podał „Kommiersant”. Wynika z niej, że Utair już podpisał dwie umowy z leasingodawcami na wypożyczenie Jaków-42, a planach jest jeszcze pozyskanie 20 maszyn tego typu. Przy tym przewoźnik jest szczególnie zainteresowany JAKami- 42D, ponieważ są to maszyny dalekiego zasięgu. Na razie wiadomo, że część z nich będzie starego typu, nawet tych samych, którymi Utair latał trzydzieści lat temu, tyle że unowocześnionych. A to musi potrwać.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Transport
Boeing wraca stopniowo do normalnego funkcjonowania
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje