Aktualizacja: 16.01.2025 10:54 Publikacja: 02.03.2022 21:00
Sytuacja z brakiem kierowców pochodzących zza wschodniej granicy jest tym poważniejsza, że polskie firmy przewozowe już od lat mają problemy z obsadzeniem wszystkich pojazdów
Foto: Canetti / shutterstock
Wojna w Ukrainie coraz mocniej uderza w polską branżę transportową. Przewoźnicy tracą kierowców: jeśli przed rosyjską inwazją tiry z polską rejestracją prowadziło ok. 105 tys. Ukraińców, to według Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) 25–30 proc. z nich już wystąpiło o bezpłatne urlopy, by wrócić do kraju. – Sytuacja robi się bardzo poważna – mówi Maciej Wroński, prezes TLP.
W jednej z firm zatrudniającej w większości kierowców z Ukrainy ma już być uziemionych 80 proc. ciężarówek. Przewoźnicy spodziewają się, że ten exodus będzie się nasilał. Na dodatek problemy z obsadzeniem samochodów mogą pogłębić formalności z wizami niezbędnymi do jazdy na obszarze Schengen. TLP wyjaśnia, że dla ich przedłużenia trzeba udać się do polskiego konsulatu na terenie kraju, w którym kierowca mieszka. O ile w przypadku Ukraińców można się spodziewać wprowadzenia ułatwień, o tyle Białorusini, druga pod względem liczebności grupa kierowców w polskim transporcie (jest ich ponad 20 tys.), będą musieli pojechać po wizę do Mińska. A w obecnej napiętej sytuacji mogą mieć problemy, by wrócić do Polski.
Osoby podróżujące pociągami przeżywają dziś koszmar. W nocy z 14 na 15 stycznia niekorzystne warunki atmosferyczne sparaliżowały polską kolej, sieci trakcyjne są oblodzone, a pociągi opóźnione już nawet dziesięć godzin.
Powstanie kolejny fragment drogi ekspresowej S8 na Dolnym Śląsku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu podpisała umowę na realizację odcinka między Niemczą a Ząbkowicami Śląskimi. Docelowo trasa ma prowadzić z Wrocławia do granicy z Czechami.
Ryanair podał informacje na temat konkretnych kosztów i opłat, które poniósł w wyniku chuligańskiego zachowania pasażera na pokładzie lotu z Dublina na Lanzarote z 9 kwietnia 2024 roku. Irlandzki przewoźnik wyliczył je na ponad 15 tys. euro.
Powiązana z rosyjskim Gazpromem spółka Omne Energia została skreślona z listy sankcyjnej, po czym została sprzedana za 3 zł. To ta firma jest kontrahentem Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie i dostarcza gaz do części stołecznych autobusów – informuje Wirtualna Polska.
Zarząd Kanału Panamskiego niezrażony pogróżkami Donalda Trumpa zlecił konsorcjum firm i placówek naukowych z Francji i Belgii sporządzenie kompleksowego opracowania studium opłacalności modernizacji śluz tego szlaku wodnego. Nie podano tylko wartości tego zlecenia.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Premier Donald Tusk deklaruje przełamanie impasu w rozmowach dotyczących przyjęcia Ukrainy do Unii Europejskiej i zapowiada wysłanie kolejnej transzy uzbrojenia.
Branża spodziewa się poprawy koniunktury na rynku magazynowy i powrotu inwestorów do zakupów wraz z malejącą ceną pieniądza.
To będzie największa inwestycja w historii Wrocławia - wybrano dwa warianty przebiegu linii tramwajowej na Psie Pole. Duże inwestycje tramwajowe także w innych miastach: Warszawie, Krakowie czy Gdańsku.
Osoby podróżujące pociągami przeżywają dziś koszmar. W nocy z 14 na 15 stycznia niekorzystne warunki atmosferyczne sparaliżowały polską kolej, sieci trakcyjne są oblodzone, a pociągi opóźnione już nawet dziesięć godzin.
Rynku nie rozruszało nawet anemiczne jesienne ożywienie w transporcie. Przewoźnicy nie inwestują w tabor, na czym ciepią producenci naczep i przyczep, tnąc produkcję.
W Niemczech najwięcej upadłości w transporcie, ale trzeci kwartał przyniósł ożywienie w napływie zamówień na nowy tabor.
Polskie firmy z apetytem na międzynarodowy rozwój na rynku zarządzania czasem pracy maszynistów i działalnością kolejowych przewoźników.
- Nasz potencjalny agresor ma w sobie wciąż bardzo duży pierwiastek nieprzewidywalności, na który również musimy być przygotowani – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” gen. Wiesław Kukuła, szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas