Kolej zwleka z ogłaszaniem przetargów

Wyhamowały zamówienia na budowę linii kolejowych. Od stycznia nie ogłoszono ani jednego – alarmują branżowe organizacje. I ostrzegają: znowu wpadamy w inwestycyjny dołek.

Publikacja: 17.02.2021 21:00

Wartość prac na liniach kolejowych wyniosła w tym roku 11 mld zł

Wartość prac na liniach kolejowych wyniosła w tym roku 11 mld zł

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Jeszcze w końcu ubiegłego roku zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zapowiadała ogłoszenie do końca 2021 r. co najmniej 60 przetargów o łącznej wartości ponad 17 mld zł. Plany obejmują m.in. modernizację kolejnego odcinka Rail Baltica (Białystok–Ełk), przebudowę trasy Giżycko–Kętrzyn–Kościerzyna–Kartuzy, kolejowej obwodnicy Poznania czy modernizację linii na Śląsku. Ale od stycznia nie dzieje się nic.

Według przedstawicieli branżowych organizacji to niebezpieczny moment: znajdujemy się pomiędzy finansowymi perspektywami. – W poprzednich takich sytuacjach tempo przetargów spadało, więc wykonawcy walczyli o zlecenia niskimi cenami. Ale potem, gdy prace się rozkręcały, ceny wędrowały w górę i do kontraktów trzeba było dopłacać – przypomina Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i zarazem szef Railway Business Forum (RBF). – Teraz wpadamy w ten sam dołek co na początku poprzedniej perspektywy. Rynek jest rozhuśtany, to szkodliwa sytuacja – dodaje Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru