Boeing zmienia prognozy na 20 lat na bardziej optymistyczne

Boeing podwyższył w długoterminowej prognozie światowy popyt na samoloty czerpiąc optymizm z wyraźnej poprawy na krajowym rynku przewozów.

Publikacja: 14.09.2021 18:34

Boeing zmienia prognozy na 20 lat na bardziej optymistyczne

Foto: Bloomberg

W prognozie na lata 2021-40 koncern z Chicago przewiduje, że liczba dostarczonych nowych samolotów cywilnych dojdzie do 43 610 o wartości 7,2 bln dolarów, o 500 więcej niż w prognozie sprzed roku, gdy podał liczbę 43 100. W krótszym okresie 10 lat, gdy przewoźnicy będą odczuwać jeszcze skutki pandemii, dostawy wyniosą 19 330 samolotów wobec przewidywanych wcześniej 18 350.

Czytaj więcej

Kreml odetnie Rosję od Airbusów i Boeingów

Boeing zwiększył nieco 20-letnie przewidywania dostaw samolotów szerokokadłubowych (B787 Dreamliner, A350) do 7670 z 7480. Ten segment najbardziej odczuł kryzys sanitarny, bo zamknięte granice uniemożliwiły podróże. W segmencie samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu (B737, A320) koncern spodziewa się dostarczenia 32 660 maszyn, rok wcześniej mówił o 32 270. W obecnej prognozie obniżył do 890 z 930 liczbę samolotów transportowych (cargo).

- Jednym z najważniejszym powodów naszej pewności jest szybkość, z jaką obserwowaliśmy odrodzenie się krajowego rynku podroży w ostatnich 12 miesiącach — powiedział dziennikarzom szef strategii koncernu, Marc Allen. Koncern uważa, że krajowy transport lotniczy wróci do poziomu sprzed kryzysu w 2022 r., transport regionalny w 2023 r., a międzynarodowy w 2024 r. — pisze Reuter.

Popyt wśród linii lotniczych jest miernikiem zmian gospodarczych w większym zakresie. Boeing podwyższył z 2,5 proc. z ubiegłego roku do 2,7 proc. przewidywany teraz średni wzrost gospodarczy. Przewiduje podobnie jak inni producenci, że koronawirus i naciski na ekologię przyspieszą wycofywanie starszych samolotów i powstanie miejsce dla nowych na rynku. Są jednak analitycy, którzy zwrócili uwagę na niemożliwe do przewidzenia rozchodzenie się wariantów wirusa i wprowadzanych ograniczeń w podróżowaniu, nawet przy szybkim tempie szczepień.

Prognoza rocznego wzrostu ruchu pasażerów nie zmieniła się, wynosi 4 proc., choć to tempo jest mniejsze od 2015 r. i osiągniętych wówczas 5 proc. W ciągu następnej dekady Boeing zakłada wzrost popytu na produkty i usługi na wszystkich rynkach, na których działa, od samolotów transportowych po myśliwce, do 9 bln dolarów z 8,7 bln rok temu. Prognoza dotycząca jego działu wojskowego i kosmicznego nie uległa zmianie, przewiduje rynek za 2,6 bln dolarów.

Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki
Transport
Zamówione przez Chińczyków Boeingi wracają do Stanów Zjednoczonych