Pociągi bardziej punktualne, ale tylko na krótko

Wkrótce z powodu prac modernizacyjnych rozkopane zostaną linie kolejowe w aglomeracjach.

Publikacja: 08.03.2016 21:00

Według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w IV kwartale punktualnych było prawie 92 proc. pociągów pasażerskich – o blisko 2 pkt proc. więcej niż kwartał wcześniej. Średni czas opóźnień wyniósł niewiele ponad 8 minut.

InterCity najgorsze

Na ten stosunkowo niezły wynik zapracowały jednak przede wszystkim pociągi na krótkich trasach. O ile bowiem punktualność SKM w Trójmieście wyniosła prawie 99 proc., a Warszawskiej Kolei Dojazdowej 99,6 proc., o tyle w przypadku InterCity spóźniała się przeszło jedna piąta pociągów.

To najsłabszy wynik ze wszystkich przewoźników pasażerskich. W dodatku gorszy niż w I i II kwartale ub.r., kiedy punktualność składów InterCity wynosiła odpowiednio 85,5 i 82,6 proc. III kwartał był w InterCity jeszcze gorszy, bo odsetek spóźnionych pociągów zbliżył się do jednej czwartej.

A dwa i trzy lata wcześniej, gdy jeszcze nie kursowało pendolino, a na głównych szlakach pasażerskich trwała modernizacja, punktualność była większa.

W II półroczu punktualność pogorszyły też Koleje Śląskie, Dolnośląskie i Mazowieckie. Spadła ona poniżej 90 proc., a więc poniżej średniej.

Tymczasem wkrótce może być jeszcze gorzej, bo zaczną rosnąć opóźnienia pociągów aglomeracyjnych. Przyczyną będzie modernizacja węzłów w dużych miastach.

Zatkają wylotówki

– Czeka nas dużo gorszy okres: znacznie więcej prac na torach i dużo większe kłopoty z punktualnością – twierdzi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, były wiceszef UTK.

Przykładem jest aglomeracja warszawska, gdzie szykuje się warta 25 mld zł przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego. Inwestycja obejmie modernizację trzech linii obwodowych, a także linii średnicowej i dalekobieżnej.

W rezultacie będą kłopoty z przejazdem praktycznie na wszystkich liniach wylotowych. Na trasie do Radomia remont dopiero się zaczyna, na torach do Grodziska Mazowieckiego ruch ma być zamknięty. Rozebrana jest jedna z linii prowadzących przez Rembertów do Białegostoku, całkowitą przebudową objęta jest linia w kierunku Otwocka.

– Perspektywa jest taka, że lada moment wszystkie wylotowe linie z Warszawy będą rozkopane. W dodatku czasy przewidziane na modernizację tych tras są dłuższe niż na ich wybudowanie – twierdzi Majewski.

Podobne problemy czekają inne duże aglomeracje: Kraków czy Trójmiasto. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) już rozpisuje przetargi na poprawę dostępności do portów w Gdańsku i Gdyni. Oprócz robót w samych miastach przewidziane są m.in. prace na liniach łączących trójmiejską aglomerację z Bydgoszczą i Tczewem. Wyjątkowo duża liczba inwestycji zaplanowana jest na Śląsku, gdzie modernizacja torów, przede wszystkim dla połączeń towarowych, pochłonie ok. 9 mld zł.

Dla kolei to właśnie poprawa punktualności pociągów towarowych jest teraz największym priorytetem.

Towarowe jak żółwie

Tu opóźnienia liczy się nie w minutach, ale w godzinach. Według UTK w IV kwartale odsetek punktualnych pociągów wyniósł zaledwie 35 proc. Natomiast średni czas opóźnień sięgnął 551 minut.

To zresztą i tak lepiej niż kwartał wcześniej, gdy towarowe składy opóźnione były przeciętnie o 10 godzin. W sumie w IV kwartale na wszystkie pociągi towarowe, jakie wyjechały na trasę, prawie połowa dotarła do celu opóźniona o co najmniej 2 godziny.

Tę beznadziejną sytuację mają poprawić dopiero inwestycje, które pozwolą na likwidację przyczyn uciążliwych ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20–30 km na godzinę.

– Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40–50 km na godzinę – zapowiada Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.

Według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w IV kwartale punktualnych było prawie 92 proc. pociągów pasażerskich – o blisko 2 pkt proc. więcej niż kwartał wcześniej. Średni czas opóźnień wyniósł niewiele ponad 8 minut.

InterCity najgorsze

Pozostało 93% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach