Do takiego wniosku doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 18 sierpnia 2020 roku (sygn. akt II SA/Ol 486/20). Rozpatrywał on skargę wojewody warmińsko-mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Pasłęku z 20 marca 2020 r. sprawie zmiany uchwały dotyczącej regulaminu przyznawania stypendiów uzdolnionym uczniom pobierającym naukę w szkłach podstawowych na terenie Miasta i Gminy Pasłęk.
Zaskarżonej uchwale wojewoda zarzucił sprzeczność z prawem zapisów uzależniających przyznanie uczniowi stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce od uzyskania wzorowej oceny z zachowania. Wskazał, że wprowadzenie dodatkowego kryterium wzorowej oceny z zachowania, jako jednej z przesłanek uzyskania stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce, nie wiąże się z bezpośrednim odzwierciedleniem osiągnięć ucznia w nauce, jak to ma miejsce w przypadku uzyskiwania ocen oraz odnoszenia sukcesów przez ucznia podczas uczestnictwa w olimpiadach i konkursach z poszczególnych przedmiotów szkolnych.
Czytaj także: Stypendium dla ucznia przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów - interpretacja podatkowa
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał, że skarga wojewody warmińsko-mazurskiego zasługuje na uwzględnienie. W uzasadnieniu przypomniano, że w myśl art. 18 ust.2 pkt 14 a) ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów. Oprócz powyższego przepisu, w podstawie prawnej zaskarżonej uchwały wskazany został art. 90 t ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z tą regulacją jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży (ust. 1 pkt 2). A w przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa: szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży pobierającej naukę na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego bez względu na miejsce zamieszkania, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze (ust. 4).
Sąd wskazał, że katalog spraw przekazanych do uregulowania uchwałą rady gminy jest zamknięty i tylko w ramach tego upoważnienia może być regulowany. Nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca co do innych kwestii, wykraczających poza upoważnienie ustawowe.