Jakie wydatki w szkołach i przedszkolach są bieżące

Celem dotacji przyznawanych placówkom oświatowym przez gminy jest dofinansowanie działalności. Nie można zatem wydać otrzymanych pieniędzy np. na inwestycje lub remonty

Aktualizacja: 29.01.2009 07:00 Publikacja: 29.01.2009 06:00

Jakie wydatki w szkołach i przedszkolach są bieżące

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Red

Finansowanie placówek publicznych prowadzonych przez inne podmioty niż np. samorząd terytorialny odbywa się w oparciu o art. 80 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link].

[srodtytul]Komu i w jakiej wysokości[/srodtytul]

Dotacji udziela się z budżetu właściwej jednostki obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół. Jej wysokość powinna odpowiadać wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia (wychowanka) w szkołach (placówkach) tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego jednak nie niższej od kwoty przewidzianej na jednego ucznia (wychowanka) placówki oświatowej tego samego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.

A osoba prowadząca wychowanie przedszkolne w formie zespołu wychowania przedszkolnego lub punktu przedszkolnego może liczyć na dotację z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż 50 proc. wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę. Finansowanie placówki niepublicznej odbywa się zgodnie z art. 90 ustawy o systemie oświaty. 

Kwestia wydatków bieżących dotyczy również przedszkoli niepublicznych. Dotacje dla tych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 proc., a dla innych form wychowania przedszkolnego w wysokości nie niższej niż 40 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

[srodtytul]Na wynagrodzenia i realizację zadań[/srodtytul]

Ani w ustawie o systemie oświaty (lex generalis), ani też w przepisach wykonawczych nie zdefiniowano określenia „wydatki bieżące”. Jest to działanie zamierzone i zgodne z zasadami legislacji – wyjaśnienie tego pojęcia można odnaleźć w innym akcie powszechnie obowiązującym – ustawie o finansach publicznych (lex specialis).

Zgodnie z art. 165a [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy o finansach publicznych[/link] ,wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się w podziale na wydatki bieżące i wydatki majątkowe. Do wydatków majątkowych zalicza się wydatki na: inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji, wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. Przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi (art. 165a ust. 2, 5 i 6).

Przy ustalaniu kwoty wydatków bieżących należy również posiłkować się zapisami ujętymi w dziale trzecim – „Budżet państwa” ustawy o finansach publicznych, a w szczególności w art. 106 ust. 4 pkt 1 – 3. W przepisie tym określono, iż wydatki bieżące obejmują: wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń, zakupy towarów i usług, koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem i realizacją ich statutowych zadań.

Wysokość dotacji ustala się w uchwale budżetowej danej jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ ustawodawca określił tylko dolną granicę należnej dotacji, dana jednostka samorządu terytorialnego – uwzględniając własną sytuację ekonomiczną i prowadzoną przez siebie politykę oświatową – może taką dotację zwiększyć (por. zasadę samodzielności jednostki samorządu terytorialnego wyrażoną art. 165 ust. 2 Konstytucji RP).

[i]Podstawa prawna: [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175841]ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)[/link].[/i]

[ramka][b]W jakiej wysokości[/b]

Z przepisów ustawy o systemie oświaty (art. 90) wynika prawo niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych do otrzymywania dotacji – w zależności od charakteru danego podmiotu – z budżetu gminy, powiatu lub państwa. Ustawa wyznacza to prawo za pomocą zwrotu: „otrzymują dotacje”. Wysokość dotacji jest ustalana w relacji do kwoty subwencji ogólnej albo wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia lub wychowanka w szkołach lub placówkach publicznych tego samego typu lub rodzaju usytuowanych w danej gminie lub powiecie albo – w razie braku – w najbliższej gminie lub powiecie [b](wyrok NSA z 17 stycznia 2008 r., sygn. akt II GSK 320/07)[/b]. [/ramka]

Ochrona zdrowia
Aborcja w dziewiątym miesiącu ciąży. Izabela Leszczyna komentuje dla "Rz"
Praca, Emerytury i renty
Lawinowy wzrost L4 z powodu krztuśca. Alarmujące dane ZUS
W sądzie i w urzędzie
Lex ciągnik na wstecznym. Komornik łatwiej zajmie ruchomości?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Szef CKE: W tym roku egzamin ósmoklasisty i matura będą łatwiejsze
Sądy i trybunały
Sąd: prokuratura ma przeprowadzić śledztwo ws. Małgorzaty Manowskiej