Polski boom na miejskie autobusy

W sprzedaży autobusów robi się prawdziwy boom. W pierwszym półroczu krajowi przewoźnicy zwiększyli zakupy aż o połowę w porównaniu z ubiegłym rokiem

Publikacja: 21.07.2011 15:06

Polski boom na miejskie autobusy

Foto: Rzeczpospolita, Roman Bosiacki

Według raportu branżowej firmy analitycznej JMK, od stycznia do czerwca na polski rynek trafiło 567 autobusów o masie powyżej 5 ton. To o prawie 190 sztuk więcej niż rok temu. Analitycy podkreślają, że ten potężny wzrost został wypracowany nie poprzez jeden duży kontrakt, ale zwiększający się popyt w każdym miesiącu. Także na przełomie zimy i wiosny, gdy zamówienia tradycyjnie są najmniejsze. - To świadczy o coraz większej stabilności rynku i zdecydowanie lepszej sytuacji niż w ostatnich dwóch latach - mówi Aleksander Kierecki z JMK. Jego zdaniem, na tym się nie skończy, bo w drugiej połowie roku rozpocznie się realizacja dużych kontraktów dla kilku miast, w tym Warszawy i Krakowa.

Rynek nakręca segment autobusów miejskich. Urósł w pół roku aż o 80 proc. O blisko jedną trzecią wzrosła także sprzedaż autobusów turystycznych. Bardzo słabo wygląda natomiast sprzedaż autobusów turystycznych, słabo - minibusów.

Co z produkcją? Wzrosła, ale minimalnie. Od stycznia do czerwca z fabryk wyjechało 1,8 tys. autobusów, o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Mogło być gorzej, bo na rynkach Zachodniej Europy, gdzie trafia zdecydowana większość pojazdów, w dalszym ciągu trwa bessa. W tej sytuacji cieszyć powinien każdy wzrost. - Tym bardziej, że zawdzięczamy go dobrej koniunkturze na rynku krajowym - podkreśla Kierecki.

Największym producentem jest MAN. W pierwszej połowie roku niemiecki koncern wyprodukował w Polsce blisko 600 autobusów. To o przeszło połowę więcej niż w tym czasie przed rokiem. Ten  wynik to m.in. efekt wdrożenia programu 888 - montażu 8 autobusów w ciągu 8 godzin przy 80 pojazdach znajdujących się w trakcie produkcji. Jeszcze lepiej może być w drugiej połowie roku. Firma rozpoczyna bowiem w zakładzie w Starachowicach produkcję szkieletów autobusów turystycznych Neoplan.

Drugim producentem w Polsce jest Solaris. W fabryce w Bolechowie zbudowano w ostatnich 6 miesiącach 432 autobusy oraz 21 trolejbusów. Na trzecim miejscu znalazło się Volvo - 402 pojazdy.

Z liczących się producentów jest jeszcze Scania, ale jej wynik - 169 autobusów - mocno oddala tę szwedzką firmę od ścisłej czołówki. Na kolejnych miejscach są natomiast producenci budujący rocznie znacznie poniżej 100 sztuk: Autosan, Kapena, CMS oraz Solbus.

Eksport autobusów w pierwszym półroczu minimalnie się skurczył - o niecałe 2 proc. - Fabryki w Polsce wyeksportowały łącznie 1454 autobusy o dopuszczalnej masie powyżej 5 ton, czyli o 29 pojazdów mniej niż rok wcześniej - informuje JMK. Przy czym zagraniczna sprzedaż podzieliła producentów na dwie prędkości: MAN oraz Solaris znacząco poprawiły wyniki, natomiast Volvo i Scania mocno zwolniły.

Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Szwecja i Niemcy. Trzecim najpopularniejszym kierunkiem w pierwszej połowie okazała się Francja, a czwartym - Norwegia.

 

Sądy i trybunały
Czego brakuje w planie Adama Bodnara na neosędziów? Prawnicy oceniają reformę
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
Sądy i trybunały
Sędzia Waldemar Żurek pozwał Polskę. Chce miliona złotych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie