Dotowanie oddziałów przedszkolnych w szkołach

Upoważnienie do ustalenia trybu udzielania i wykorzystania dotacji nie może być utożsamiane z upoważnieniem do ustalenia podstaw obliczenia dotacji.

Publikacja: 10.01.2015 12:00

Dotowanie oddziałów przedszkolnych w szkołach

Foto: www.sxc.hu

Zaskarżoną uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie stwierdziło nieważność § 2 ust. 2 uchwały Rady Gminy Czernichów z 26 maja 2014 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji do szkół publicznych, oddziałów przedszkolnych przy szkołach publicznych oraz niepublicznych przedszkoli oraz zakresu i trybu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Przekroczenie ram delegacji

Zgodnie z § 2 ust. 2 tej uchwały "Oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych, o których mowa w § 1 pkt 2 otrzymują na każdego wychowanka z budżetu gminy Czernichów, dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego wychowanka w oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę Czernichów, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na wychowanka niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na wychowanka niepełnosprawnego oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę Czernichów".

W ocenie Kolegium RIO w Krakowie tak skonstruowana treść przytoczonego przepisu narusza art. 80 ust. 4 ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm. powoływanej dalej jako "u.s.o.") poprzez przekroczenie ram delegacji ustawowej zawartej w tym przepisie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie badając uchwałę Rady Gminy Czernichów w zakresie zakwestionowanym przez Kolegium RIO, podzielił stanowisko, że § 2 ust. 2 uchwały Rady Gminy Czernichów narusza prawo tj. art. 80 ust. 2 i 4 u.s.o. w stopniu istotnym, uzasadniającym stwierdzenie nieważności § 2 ust. 1 w zakresie dotyczącym określenia podstawy obliczania dotacji na ucznia oddziału przedszkolnego publicznej szkoły podstawowej, niebędącego uczniem niepełnosprawnym, tym samym uznał skargę za nieuzasadnioną (sygn. I SA/Kr 1620/14).

Zgodnie z przepisem art. 80 ust. 4 u.s.o. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.

Rada wykreowała

Powołany przepis delegacji ustawowej nie uprawnia więc radę gminy do samodzielnego uregulowania sposobu (podstawy) obliczania wysokości dotacji przewidzianych w art. 80 ust. 2-3b u.s.o. Skoro zatem ustawodawca przewidział w art. 80 ust. 2 u.s.o. podstawę obliczenia dotacji (w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach prowadzonych przez gminę ), to Rada Gminy Czernichów winna była w § 2 ust. 2 swojej uchwały uwzględnić (ustalone ustawowo) podstawy obliczenia dotacji w tym także podstawy obliczenia dotacji dla publicznej szkoły podstawowej prowadzącej oddział przedszkolny. Tymczasem w uchwale Rada Gminy Czernichów wykreowała "własną" podstawę obliczenia dotacji odpowiadającą wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego wychowanka w oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę Czernichów.

Sąd orzekający w sprawie wskazuje, że upoważnienie do ustalenia trybu udzielania i wykorzystania dotacji nie może być utożsamiane z upoważnieniem do ustalenia podstaw obliczenia dotacji. Podkreślić jeszcze raz należy, że ustalenie podstaw obliczania dotacji , o którym mowa w tym przepisie powinno być w uchwale uwzględnione a nie ustalone. Winno być uwzględnione obok innych elementów takich jak zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, a także sposób i termin jej rozliczenia. Dlatego też Rada Gminy Czernichów uchwalając § 2 ust. 2 w zakwestionowanej treści, naruszyła przepis art. 80 ust. 4 u.s.o.

Zaskarżoną uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie stwierdziło nieważność § 2 ust. 2 uchwały Rady Gminy Czernichów z 26 maja 2014 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji do szkół publicznych, oddziałów przedszkolnych przy szkołach publicznych oraz niepublicznych przedszkoli oraz zakresu i trybu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Przekroczenie ram delegacji

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Prawo karne
"Budda" usłyszał zarzuty. Jest wniosek o aresztowanie
Praca, Emerytury i renty
Pracownik na L4 ma ważny obowiązek. Za niedopełnienie grozi nawet dyscyplinarka
Administracja państwowa
Koniec z pracą urzędów od 8.00 do 16.00. Co chce zrobić rząd?