Zaskarżoną uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie stwierdziło nieważność § 2 ust. 2 uchwały Rady Gminy Czernichów z 26 maja 2014 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji do szkół publicznych, oddziałów przedszkolnych przy szkołach publicznych oraz niepublicznych przedszkoli oraz zakresu i trybu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
Przekroczenie ram delegacji
Zgodnie z § 2 ust. 2 tej uchwały "Oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych, o których mowa w § 1 pkt 2 otrzymują na każdego wychowanka z budżetu gminy Czernichów, dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego wychowanka w oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę Czernichów, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na wychowanka niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na wychowanka niepełnosprawnego oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę Czernichów".
W ocenie Kolegium RIO w Krakowie tak skonstruowana treść przytoczonego przepisu narusza art. 80 ust. 4 ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm. powoływanej dalej jako "u.s.o.") poprzez przekroczenie ram delegacji ustawowej zawartej w tym przepisie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie badając uchwałę Rady Gminy Czernichów w zakresie zakwestionowanym przez Kolegium RIO, podzielił stanowisko, że § 2 ust. 2 uchwały Rady Gminy Czernichów narusza prawo tj. art. 80 ust. 2 i 4 u.s.o. w stopniu istotnym, uzasadniającym stwierdzenie nieważności § 2 ust. 1 w zakresie dotyczącym określenia podstawy obliczania dotacji na ucznia oddziału przedszkolnego publicznej szkoły podstawowej, niebędącego uczniem niepełnosprawnym, tym samym uznał skargę za nieuzasadnioną (sygn. I SA/Kr 1620/14).