Uchwałę wprowadzającą m.in. ograniczenie sprzedaży napojów alkoholowych w godzinach nocnych rada miejska podjęła po zapoznaniu się z wynikami badań ankietowych. Wynikało z nich, że ujawnił się nowy model picia alkoholu, tzw. przystankowy. Stał się początkowym etapem dalszej, często całonocnej, konsumpcji, rozpoczynanej szybkim wypiciem, przeważnie w miejscach publicznych, w tym na przystankach komunikacyjnych, alkoholu zakupionego w nocnych sklepach. Niepokoi również obniżenie się wieku inicjacji alkoholowej do 11–13 lat, i duża dostępność w sklepach taniego alkoholu.
Uchwała zakazywała na terenie całej gminy nocnej sprzedaży napojów alkoholowych w godzinach 24.00–6.00. Podstawę prawną stanowiły przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Ograniczenie nocnej sprzedaży napojów alkoholowych zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku właściciel sklepu spożywczego, mający zezwolenie na sprzedaż alkoholu powyżej 18 proc. Zarzucił m.in., że wprowadzone ograniczenie dotyczy tylko takich sklepów, a nie pubów, dyskotek, restauracji i wszelkich innych lokali rozrywkowych.
Rada miejska nie ustaliła także, ile punktów sprzedaży detalicznej prowadzi handel napojami alkoholowym w godzinach 24.00–6.00 w stosunku do ilości placówek gastronomicznych. Jest to dyskryminacja, która narusza zasady dostępu do rynku – ocenił skarżący. Niezależnie od intencji autorów uchwały będzie ona ingerować w działalność gospodarczą podmiotów prowadzących sklepy sprzedające alkohol w godzinach nocnych.
WSA stwierdził, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości upoważnia samorządowe organy do ustanawiania ograniczeń nocnej sprzedaży alkoholu. Ograniczenie korzystania z działalności gospodarczej może nastąpić m.in. wtedy, gdy jest to konieczne dla zapewnienia porządku publicznego lub jeżeli tego wymaga ochrona zdrowia – podkreślił sąd. Uchwała rady miejskiej spełnia te warunki.