MSWiA wyznacza standardy dla BIP

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało minimalne wymagania, jakie powinny spełniać strony BIP, również te tworzone przez samorządy

Aktualizacja: 04.10.2010 04:26 Publikacja: 04.10.2010 03:20

MSWiA wyznacza standardy dla BIP

Foto: ROL

[b]Jak skonstruować BIP urzędu gminy? [/b]

Przede wszystkim tak, aby każdy odwiedzający tę stronę – na podstawie konstrukcji samego menu głównego – mógł się zorientować, czy oglądany serwis zawiera wyłącznie informacje wymagane przez ustawę, czy też można w nim znaleźć także inne informacje publiczne.

Przede wszystkim jednak, i to już na stronie głównej takiego Biuletynu Informacji Publicznej, powinny się znaleźć podstawowe informacje o urzędzie. Jego adres, telefon, e-mail, adres elektronicznej skrzynki podawczej, godziny pracy i przyjęć interesantów. Także numery REGON i NIP.

Prawidłowo prowadzony BIP powinien zawierać również aktualne informacje dotyczące struktury organizacyjnej i regulaminu urzędu. Znaleźć się w nim powinny także wykazy: osób pełniących funkcje kierownicze oraz prowadzonych rejestrów, ewidencji i archiwów. Niezbędnym elementem jest również informacja o sposobie i trybie udostępniania zgromadzonych w nich danych, uzupełniona wzorami wniosków o udostępnienie informacji zgromadzonych w tych ewidencjach i rejestrach.

Każdy prawidłowo prowadzony BIP urzędu gminy (powiatu czy województwa) powinien także podawać informacje o organie stanowiącym (radzie sejmiku). Samo opublikowanie wykazu radnych nie jest wystarczające. Dodatkowo trzeba też zamieścić informacje o tym, w jakie dni i godziny radny pełni dyżur, podać numer kontaktowy czy informację, w jakich komisjach rady dana osoba zasiada.

Na bieżąco powinny być aktualizowane informacje o działaniach rady. Wymaga to publikacji terminarza posiedzeń, porządku obrad, a nawet projektów uchwał. Po posiedzeniu rady (sejmiku) należy w BIP zamieścić protokoły z sesji oraz podjęte uchwały wraz z załącznikami.

W prawidłowo prowadzonym biuletynie nie może również zabraknąć informacji o organie wykonawczym (wójt, zarząd). W szczególności powinny być w nim niezwłocznie publikowane informacje o podjętych zarządzeniach (uchwałach) wraz z ich treścią.

Aby zapewnić szybki dostęp do pożądanych przez obywatela aktów, każdy BIP powinien być wyposażony w sprawny moduł wyszukiwania. Jego opis znajduje się w opublikowanych przez MSWiA standardach.

Na stronie podmiotowej BIP jednostki samorządu terytorialnego należy oczywiście zamieszczać informacje o wolnych stanowiskach urzędniczych i o prowadzonym na nie naborze.

Więcej informacji na temat minimalnych standardów informacji dla „Przejrzystej strony BIP” można znaleźć na stronie [link=http://www.administracja.mswia.gov.pl]www.administracja.mswia.gov.pl[/link] w zakładce „Aktualności”.

[b]Jak skonstruować BIP urzędu gminy? [/b]

Przede wszystkim tak, aby każdy odwiedzający tę stronę – na podstawie konstrukcji samego menu głównego – mógł się zorientować, czy oglądany serwis zawiera wyłącznie informacje wymagane przez ustawę, czy też można w nim znaleźć także inne informacje publiczne.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Jak otrzymać ulgę na prąd? Kto może mniej zapłacić za energię? Ekspert odpowiada
Materiał Promocyjny
Pieniądze od banku za wyrobienie karty kredytowej
Nieruchomości
Uchwała wspólnoty musi mieć poparcie większości. Ważne rozstrzygnięcie SN
Prawo dla Ciebie
Na te podwyżki trzeba się szykować w 2025 r. Dla kogo będą najbardziej odczuwalne?
Podatki
Tu wzrośnie podatek od nieruchomości. Na liście sporo dużych miast
Materiał Promocyjny
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!
Zdrowie
Nie wyrzucać do śmieci! Apel ws. niebezpiecznego preparatu chemicznego