Rząd chce zmodernizować 13 tys. km dróg

Rząd chce zmodernizować do 2015 r. 13 tys. km dróg dzięki wsparciu z budżetu w wysokości ponad 3 mld zł

Publikacja: 07.09.2011 04:03

Rząd chce zmodernizować 13 tys. km dróg

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Jutro rusza nabór wniosków o przyznanie rządowej dotacji na modernizację i rozbudowę dróg lokalnych, który potrwa do 5 października. Rząd chce w latach 2012 – 2015 wydać na niego 3,2 mld zł. Ma to być

30 proc. wartości inwestycji realizowanych przez lokalne samorządy. By sięgnąć po te pieniądze, będą musiały z własnej kieszeni zapewnić kolejne ok. 6 mld zł. To oznaczałoby realizację inwestycji drogowych za kwotę ok. 10 mld zł w latach 2012 – 2015, czyli w okresie gdy branża nie liczy na zlecenia rządowe na budowę autostrad i dróg ekspresowych. Eksperci wątpią jednak, czy samorządom takie pieniądze uda się w budżetach zabezpieczyć.

To szansa na zlecenia głównie dla małych i średnich lokalnych przedsiębiorstw budowlanych, ale przymierzają się do nich również drogowi giganci.

– Bardzo nas interesują kontrakty drogowe, które dzięki temu wsparciu mogą zostać zrealizowane – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – Nie będzie wysypu dużych inwestycji, a my jesteśmy organizacyjnie przygotowani do pracy w dowolnym regionie Polski – wyjaśnia Blocher. Jak dodaje szef Budimeksu, kontrakty warte 10 mld zł nie napędzą całej branży, ale pomogą jej przetrwać najtrudniejszy okres. Wątpi jednak, czy samorządy zdobędą środki na wkład własny. Jego wątpliwości podzielają Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego, i Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Drogownictwa. – Samorządy takich pieniędzy nie mają. Wykorzystają góra połowę tych środków. Inaczej sytuacja by wyglądała, gdyby został utrzymany poziom dofinansowania z poprzedniej edycji programu, czyli 50 proc. – mówi Wojciech Malusi.

Jak wskazuje Zbigniew Kotlarek, gminne i powiatowe inwestycje będą realizowane głównie przez małe regionalne firmy. Muszą one jednak się liczyć z konkurencją ze strony większych podmiotów.

Pierwszy program budowy tzw. schetynówek, czyli dróg lokalnych dofinansowanych przez rząd, ruszył w 2009 roku, kończy się w tym. Samorządy w pierwszym roku złożyły wnioski o przyznanie łącznej dotacji w wysokości ponad 2,2 mld zł, czyli ponaddwukrotnie wyższej niż dostępna pula. W ciągu pierwszych dwóch lat wyremontowano lub wybudowano 5,6 tys. km dróg, w tym 2,4 tys. km tras gminnych i 3,2 tys. km powiatowych. Trzy lata miały przynieść budowę 6 tys. km tras, przybędzie ok. 8 tys. km.

Rząd liczy, że dzięki kolejnej edycji uda się przebudować ponad 13 tys. km dróg lokalnych. W przyszłym roku prace mają się zakończyć na ok. 850 km tras, w kolejnych ma corocznie przybywać około 4,15 tys. km nowych dróg.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Jutro rusza nabór wniosków o przyznanie rządowej dotacji na modernizację i rozbudowę dróg lokalnych, który potrwa do 5 października. Rząd chce w latach 2012 – 2015 wydać na niego 3,2 mld zł. Ma to być

30 proc. wartości inwestycji realizowanych przez lokalne samorządy. By sięgnąć po te pieniądze, będą musiały z własnej kieszeni zapewnić kolejne ok. 6 mld zł. To oznaczałoby realizację inwestycji drogowych za kwotę ok. 10 mld zł w latach 2012 – 2015, czyli w okresie gdy branża nie liczy na zlecenia rządowe na budowę autostrad i dróg ekspresowych. Eksperci wątpią jednak, czy samorządom takie pieniądze uda się w budżetach zabezpieczyć.

Aplikacje i egzaminy
Oto najlepsze uczelnie dla przyszłych aplikantów. Opublikowano nowy ranking
Prawo rodzinne
Zaprzeczenie ojcostwa. Jest przełomowy wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Prawo w Polsce
Czy Polska wprowadzi podatek cyfrowy? Big techy i tak zapłacą
W sądzie i w urzędzie
Szybkie rozwody nie dla notariuszy. Urzędnik zakończy małżeństwo
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Samorząd
Sąd: opłaty za groby i usługi pogrzebowe są pobierane bezprawnie
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń