– Od lat priorytetem miasta w działaniach inwestycyjnych jest transport przyjazny dla środowiska – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Budujemy ścieżki rowerowe, nowe linie tramwajowe, kupujemy nowoczesne autobusy. Teraz nadszedł czas na kolejne działania – zapowiada.
Miasto planuje system zachęt dla użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych tu zarejestrowanych. To oczywiście nie będzie możliwe bez zgody radnych. W kompetencjach rady gminy leży bowiem stanowienie przepisów prawa miejscowego, ustalających np. wysokość opłat za parkowanie i określanie kręgu podmiotów zwolnionych z obowiązku ich uiszczania. To również radni decydują, jakie pojazdy mogą korzystać z buspasów.
10 proc.
ma wynosić w 2020 r. minimalny udział energii odnawialnej w transporcie
– Pilotażowo, przez 12 miesięcy, poruszający się po mieście samochodami z ekologicznym napędem będą mogli wjeżdżać do stref z ograniczonym ruchem, korzystać z buspasów, a także parkować w mieście bezpłatnie – wyjaśnia Monika Chylaszek, rzecznik prezydenta Krakowa. – Decyzja o tym, jakie rozwiązania zostaną wprowadzone na stałe, podjęta zostanie po zakończeniu pilotażu i przeanalizowaniu jego efektów – wyjaśnia.
Miasto chce również w większym stopniu wykorzystywać samochody elektryczne i hybrydowe w komunikacji publicznej, a także wyposażyć w takie pojazdy służby komunalne. To oznacza konieczność organizowania i przeprowadzenia przetargów.