Buspasy i darmowe parkingi dla hybryd i aut elektrycznych w Krakowie

To uprawnieniem radnych jest ustalanie w prawie miejscowym rozwiązań wspierających ekologię

Publikacja: 31.07.2012 09:32

W Krakowie będą buspasy i darmowe parkingi dla hybryd i aut elektrycznych

W Krakowie będą buspasy i darmowe parkingi dla hybryd i aut elektrycznych

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

– Od lat priorytetem miasta w działaniach inwestycyjnych jest transport przyjazny dla środowiska – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Budujemy ścieżki rowerowe, nowe linie tramwajowe, kupujemy nowoczesne autobusy. Teraz nadszedł czas na kolejne działania – zapowiada.

Miasto planuje system zachęt dla użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych tu zarejestrowanych. To oczywiście nie będzie możliwe bez zgody radnych. W kompetencjach rady gminy leży bowiem stanowienie przepisów prawa miejscowego, ustalających np. wysokość opłat za parkowanie i określanie kręgu podmiotów zwolnionych z obowiązku ich uiszczania. To również radni decydują, jakie pojazdy mogą korzystać z buspasów.

10 proc.

ma wynosić w 2020 r. minimalny udział energii odnawialnej w transporcie

– Pilotażowo, przez 12 miesięcy, poruszający się po mieście samochodami z ekologicznym napędem będą mogli wjeżdżać do stref z ograniczonym ruchem, korzystać z buspasów, a także parkować w mieście bezpłatnie – wyjaśnia Monika Chylaszek, rzecznik prezydenta Krakowa. – Decyzja o tym, jakie rozwiązania zostaną wprowadzone na stałe, podjęta zostanie po zakończeniu pilotażu i przeanalizowaniu jego efektów – wyjaśnia.

Miasto chce również w większym stopniu wykorzystywać samochody elektryczne i hybrydowe w komunikacji publicznej, a także wyposażyć w takie pojazdy służby komunalne. To oznacza konieczność organizowania i przeprowadzenia przetargów.

Kampania „Mobilny Kraków" ma zostać zainaugurowana podczas obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, który jest obchodzony co roku od 18 do 22 września. W ubiegłym tygodniu władze miasta podpisały natomiast porozumienie dotyczące prowadzenia kampanii. Jego stronami są również Fundacja Partnerstwo dla Środowiska oraz koncern Toyota, jeden z liderów wśród producentów aut hybrydowych.

W przyszłości Kraków zamierza przystąpić do budowy sieci publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Władze miasta zapowiadają, że będą zabiegać o dopłaty z budżetu państwa do samochodów elektrycznych, a także o zniesienie opłaty przy ich rejestrowaniu.

Inne miasta też wprowadzają proekologiczne rozwiązania.

– Od 25 maja kierowcy w Nysie mogą podróżować autobusami bezpłatnie – mówi Jolanta Barska, burmistrz Nysy. – Wystarczy, że mają przy sobie prawo jazdy i ważny dowód rejestracyjny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

– Od lat priorytetem miasta w działaniach inwestycyjnych jest transport przyjazny dla środowiska – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Budujemy ścieżki rowerowe, nowe linie tramwajowe, kupujemy nowoczesne autobusy. Teraz nadszedł czas na kolejne działania – zapowiada.

Miasto planuje system zachęt dla użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych tu zarejestrowanych. To oczywiście nie będzie możliwe bez zgody radnych. W kompetencjach rady gminy leży bowiem stanowienie przepisów prawa miejscowego, ustalających np. wysokość opłat za parkowanie i określanie kręgu podmiotów zwolnionych z obowiązku ich uiszczania. To również radni decydują, jakie pojazdy mogą korzystać z buspasów.

Praca, Emerytury i renty
Czy liceum i studia wliczają się do emerytury?
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Spadki i darowizny
Kto dziedziczy po bracie kawalerze lub niezamężnej siostrze?
Nieruchomości
Ważny wyrok Sądu Najwyższego w sprawie służebności przesyłu
Nieruchomości
Jak blisko granicy działki sąsiada można sadzić drzewa? Oto co mówi prawo
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie będą tracić wynagrodzenia przez wycieczki
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście