W naszej gminie mamy problem z wydatkowaniem środków funduszu sołeckiego. Chodzi o to czy środki tego funduszu mogą być przeznaczone na organizację imprez okolicznościowych (kulturalnych) oraz wycieczki integracyjne pracowników czy mieszkańców np. do muzeum? Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a art. 7 ustawy samorządowej ma otwarty katalog zadań.
Po pierwsze, zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim (dalej uofs), środki z niego pochodzące przeznacza się na realizację przedsięwzięć będących zadaniami własnymi gminy, które służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy (art. 2 ust. 6 uofs) lub które będą przeznaczone na działania polegające na usunięciu skutków klęski żywiołowej (ust. 7). Z kolei art. 7 ustawy z o samorządzie gminnym (dalej uosg) zawiera katalog zadań własnych jednostki samorządowej, do którego należą m.in. sprawy z zakresu kultury (ust. 1 pkt 9), kultury fizycznej i turystyki (ust. 1 pkt 10), wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (ust. 1 pkt 17) i promocji gminy (ust. 1 pkt 18).