Jak czytamy w komunikacie prasowym, kandydatura nie zyskała poparcia w głosowaniu m.in. z powodu zbyt małego doświadczenia orzeczniczego kandydata, który piastował w czasie swej kariery zawodowej głównie funkcje administracyjne. "Ponadto uzasadnienia wyroków sędziego, w których podważa prawo do orzekania innych sędziów, są sprzeczne z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, a nawet TSUE" - dodano.
Zdaniem KRS, sędzia Synakiewicz podważa też kompetencje Prezydenta do powoływania sędziów na wniosek KRS, ukształtowanej w 2018 r., i neguje prawo TK do orzekania o zgodności z Konstytucją umów międzynarodowych oraz wyznaczanie przez Trybunał zakresu dopuszczalności orzecznictwa TSUE i SN. Narusza tym samym m.in., art. 188 i 190 Konstytucji RP.
- Sędzia wydając wyroki w sprawach, nie dokonywał ich analizy merytorycznej, lecz jedynie podnosił argumenty systemowe dotyczące ustawy o KRS. Oznacza to, że sędzia neguje procedurę nominacyjną, nie przeszkadza mu to jednak w kandydowaniu na wyższe stanowisko sędziowskie w ramach tej procedury - napisano w komunikacie.
Przypomnijmy, iż w 2021 roku minister sprawiedliwości zawiesił na miesiąc sędziego Adama Synakiewicza z Częstochowy za podważenie statusu sędziego powołanego przy udziale nowej Krajowej Rady Sądownictwa.
W sierpniu 2021 roku sędzia Adam Synakiewicz z Sądu Okręgowego w Częstochowie, rozpoznał apelację od wyroku Sądu Rejonowego w Zawierciu w sprawie karnej i uchylił ten wyrok, ponieważ w składzie sądu I instancji zasiadała sędzia rekomendowana do nominacji przez nową KRS.