Jak wiadomo, należy do nich: orzekanie w sprawach zgodności ustaw i umów międzynarodowych z konstytucją; w sprawach zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie; w sprawach zgodności przepisów prawa wydawanych przez centralne organy państwowe z konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami; rozpatrywanie skarg konstytucyjnych; rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między centralnymi konstytucyjnymi organami państwa; orzekanie o zgodności z konstytucją celów lub działalności partii politycznych; rozstrzyganie o przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez prezydenta Rzeczypospolitej na wniosek marszałka Sejmu (tylko w wypadku niemożności zawiadomienia przez prezydenta Rzeczypospolitej marszałka Sejmu o niemożności sprawowania urzędu) i powierzanie marszałkowi Sejmu tymczasowego wykonywania obowiązków prezydenta Rzeczypospolitej; rozpatrywanie pytań prawnych skierowanych przez sądy (art. 193 konstytucji).