W wielu krajach europejskich system kaucyjny od lat funkcjonuje z dużym powodzeniem. Pionierem jest Szwecja, w której od 1986 r. system kaucyjny obejmuje aluminiowe puszki, a od 1994 r. butelki z plastiku. W Polsce system kaucyjny ruszy 1 stycznia 2025 r. Producenci i przedstawiciele branży handlowej mają niewiele czasu na jego wprowadzenie. Przedsiębiorcy i państwo będą musieli również zrozumiale poinformować konsumentów, o co chodzi w systemie kaucyjnym.
W systemie kaucyjnym chodzi o pobieranie opłaty przy sprzedaży napojów w opakowaniach. W Polsce systemem kaucyjnym zostaną objęte: butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do trzech litrów, łącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, puszki metalowe o pojemności do jednego litra oraz butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do półtora litra. W chwili sprzedaży napoju w takich opakowaniach od osoby, która nabywa go w celu spożycia, a nie dalszej odsprzedaży, będzie pobierana ustalona kwota pieniężna (kaucja). Ta kwota będzie podlegać zwrotowi w chwili oddania opakowania. Prawo do otrzymania kwoty kaucji powstaje także w wypadku zwrotu odpadu powstałego z opakowania objętego systemem kaucyjnym, co dotyczy opakowań jednorazowych oraz wielokrotnego użytku, które z różnych względów, jak zużycie czy uszkodzenie, nie nadają się już do ponownego użycia.
Czytaj więcej
Do jednorazowych butelek z plastiku do 3 litrów, szklanych butelek wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowych puszek o pojemności do 1 litra, doliczona zostanie kaucja w wysokości 50 gr.
Dlaczego wprowadzono system?
W świetle prawa unijnego obowiązkiem państw członkowskich jest wdrażanie oraz stosowanie wszelkich środków prawnych i faktycznych przyczyniających się do mierzalnego, ilościowego zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Dotyczy to produktów na każdym etapie ich eksploatacji oraz we wszystkich dziedzinach produkcji i konsumpcji. W tym ogólnym celu prawa unijnego szczegółowym celem jest dążenie do selektywnego zbierania odpadów, w tym odpadów opakowaniowych z butelek jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. W tej kwestii wiodąca jest dyrektywa SUP, która wyznaczyła państwom członkowskim liczne zadania i rekomendacje.
Dla oceny efektywności systemów selektywnej zbiórki odpadów istotny jest wskaźnik ilości tak zebranych odpadów opakowaniowych do ilości takich produktów wprowadzonych do obrotu. Przykładowo, do 2025 r. ilość zebranych butelek jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do trzech litrów powinna być wagowo równa 77 proc. takich produktów opakowaniowych wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym. Natomiast do 2029 r. ilość zebranych odpadów produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych powinna być wagowo równa 90 proc. takich produktów wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym.