Prawie 302,8 tys. nowych ofert opublikowano w lutym na portalach pracy i w mediach społecznościowych w Polsce. To o ponad 34 tys. więcej niż w styczniu – wynika z najnowszej analizy Adecco Group i Job Market Insights, którą „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.
O lekkim odbiciu na rynku rekrutacji informuje też udostępniony „Rzeczpospolitej” raport Grant Thornton i Element, który analizuje ogłoszenia na 50 największych portalach pracy w Polsce; w minionym miesiącu ukazało się tam ponad 297,1 tys. ofert, prawie o 42 tys. więcej niż w styczniu.
Jak ocenia Monika Smulewicz, partner w Grant Thornton, te wyniki wskazują, że rynek pracy w Polsce wciąż jest silny, a firmy nadal tworzą miejsca pracy. – Daje to nadzieję, że przejdziemy przez obecne spowolnienie gospodarcze szybko i w dobrej formie – twierdzi Smulewicz.
Taką nadzieję mogą też dać najnowsze dane Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, według których bezrobocie rejestrowane utrzymało się w lutym na styczniowym poziomie 5,5 proc. Pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 92,3 tys. wolnych miejsc pracy i aktywizacji zawodowej. To o 300 więcej niż miesiąc wcześniej. Jednak zarówno w urzędach pracy, jak i w internecie ofert jest zdecydowanie mniej niż w pierwszych miesiącach 2022 r. (w internecie ten spadek przekracza 22 proc., co oznacza ok. 90 tys. ogłoszeń mniej).
Z analizy Adecco Poland wynika, że po kilku miesiącach stagnacji, a nawet spadków, wyraźnie ożywiła się rekrutacja w IT, gdzie od początku tego roku ogłoszono kilka nowych inwestycji (w tym centrum inżynieryjne Netflixa czy centrum IT banku BNP Paribas). W lutym w internecie pojawiło 47,2 tys. ogłoszeń o pracy w IT, czyli 8 tys. więcej niż miesiąc wcześniej. O 6 tys. więcej ofert niż w styczniu dotyczyło też pracy w branży inżynieryjnej (33,2 tys.) i w logistyce. Nieco większy wybór mieli też kandydaci do pracy w finansach (24,4 tys.) i w przemyśle (22 tys.).