Zdominowane przez mężczyzn zarządy polskich spółek, w czasie pandemii stały się jeszcze bardziej „męskie” – wynika z przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet analizy danych z KRS. Według niej, podczas gdy w 2020 roku kobiety zajmowały 30 proc. stanowisk członków zarządów, to na koniec 2021 roku ich udział zmniejszył się do jednej czwartej. Spadł też, do niespełna jednej piątej udział kobiet wśród prezesów
To pokazuje, że pomimo rosnącej liczby programów rozwojowych, mających wesprzeć kariery kobiet i coraz większej grupy firm, które w swe cele strategiczne wpisują różnorodność, nadal niewiele pań dociera na szczyt firmowej hierarchii.
Czy są jakieś sposoby, które mogą im to ułatwić?
Start w finansach i HR
Podpowiedzią mogą być kariery kobiet, które zajmują wysokie stanowiska we władzach firm. Wskazują one, że droga na szczyt wiedzie często przez działy finansów, marketingu i HR. Znacząca część pań, które są w zarządach spółek pełnią funkcję CFO, czyli dyrektora finansowego, albo odpowiadają za marketing czy HR. Kryzys finansowy sprzyjał karierom kobiet w finansach, bo zwiększył nacisk na (przypisywane często kobietom) bardziej rozważne i ostrożne podejście do zarządzania finansami.