Przegląd, przynajmniej częściowy, parku maszyn, którymi dysponują polscy rolnicy, mamy obecnie na naszych drogach. Rolnicy blokują je swoimi ciągnikami w proteście – jak tłumaczą – przed m.in. spadającą opłacalnością produkcji żywności. Jak tymczasem wynika z raportu przygotowanego przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych, opartego na danych, w całym 2023 r. zarejestrowano w Polsce 10 300 nowych ciągników. To o 12,2 proc. mniej niż w 2022 r., kiedy liczba zarejestrowanych, czyli w praktyce kupionych, nowych maszyn rolniczych tego typu wynosiła 11727.
Czytaj więcej
Spada sprzedaż nowych maszyn rolniczych. Producenci rolni wstrzymują wydatki, bo nie wiedzą, jaka przyszłość ich czeka. Częściej kupują za to tańsze maszyny używane.
Dla rolników ostatnie lata nie były dobre
– Mamy ewidentną tendencję spadkową na rynku nowych maszyn rolniczych, bowiem już 2022 r. okazał się gorszy od – co prawda rekordowego – 2021 r. Wynik za 2023 r. nie jest zaskoczeniem dla branży. Już w ciągu roku mówiło się przecież, że rejestracji będzie około 10 tys. sztuk – komentuje Wojciech Bury, prezes PIGMiUR.
Pozycja lidera należała w 2023 r. do New Holland. W ciągu dwunastu miesięcy zarejestrowano 1794 ciągniki tej marki. To jednak o 51 mniej niż w 2022 r. Mimo to udział New Holland w zeszłorocznej sprzedaży nowych ciągników sięgnął 17,4 proc. i był o 1,7 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajął John Deere z 1555 rejestracji. To o 62 mniej niż przed rokiem. Jego udział w rynku podskoczył o 1,3 pkt proc. do 15,1 proc. Trzecie miejsce zajęła Kubota z 1195 zarejestrowanymi maszynami. To o 50 więcej niż rok wcześniej. Kubota miała 11,6 proc. rynku nowych ciągników, o 1,8 pkt proc. więcej niż w 2022 r. Na czwartym miejscu uplasował się Deutz Fahr., a dalej m.in. Case IH.
Geograficznie na pierwszym miejscu było województwo mazowieckie, drugie przypadło wielkopolskiemu, zaś małopolskie i śląskie to jedyne województwa, w których PIGMiUR zanotowała wzrost liczby rejestracji ciągników. Jeszcze w sierpniu Izba notowała niemal 20-proc. spadek sprzedaży rok do roku, wrzesień i październik przyniósł niewielkie odbicie. W grudniu zarejestrowano 1338 nowych ciągników i był to najlepszy wynik miesięczny.