Jerzy Surdykowski: Dlaczego masowa edukacja nie zmieniła świata na lepsze

250 lat temu powstała w Warszawie Komisja Edukacji Narodowej. Wypada spytać, czy jesteśmy lepsi, mądrzejsi, bardziej tolerancyjni i przeniknięci obywatelskim duchem, niż przed ćwiartką tysiąclecia?

Publikacja: 12.09.2023 03:00

Jerzy Surdykowski

Jerzy Surdykowski

Foto: Fotorzepa/ Piotr Guzik

Od z górą tygodnia trwa rok szkolny. Dzieci wiercą się w niewygodnych ławkach, nauczyciele przy tablicach uprawiają ekwilibrystykę, aby opowiedzieć o tym, w co sami nie bardzo wierzą, ale program nakazuje. Szczęśliwie podpowiada im doświadczenie pedagogiczne, że objawione właśnie mądrości szybko wywietrzeją z głów dziatwy. Nie inaczej jest przecież w całym świecie – od Kanady po archipelag Fidżi, od Ziemi Ognistej po Władywostok – chociaż różne są daty rozpoczęcia roku szkolnego i koncepcje pedagogiczne, a na czele systemu państwowej edukacji nie stoi taki oryginał jak nasz minister Czarnek i co wybitniejsi kuratorzy z pisowskiego nadania.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Publicystyka
Andrzej Łomanowski: Rosjanie znów dzielą Ukrainę i szukają pomocy innych
Publicystyka
Zaufanie w kryzysie: Dlaczego zdaniem Polaków politycy są niewiarygodni?
Publicystyka
Marek Migalski: Po co Tuskowi i PO te szkodliwe prawybory?
Publicystyka
Michał Piękoś: Radosław, Lewicę zbaw!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Publicystyka
Estera Flieger: Marsz Niepodległości do szybkiego zapomnienia. Były race, ale nie fajerwerki