Kosztowna "trucizna" w japońskich zupach instant. Luksus dla każdego

Ryba rozdymkowata jest w Japonii uważana za luksus, a danie z fugu - potencjalnie trującym przysmakiem może kosztować nawet 20 000 jenów (ponad 50 złotych) w ekskluzywnych restauracjach. Ale teraz odważni smakosze w Japonii mogą spróbować „fugu” za ułamek ceny, w postaci kubka zupy błyskawicznej.

Publikacja: 25.06.2024 22:37

„Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy z

„Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy zupy

Foto: Adobe Stock

Największy japoński producent makaronów instant Nissin Foods wypuścił na rynek nowy rodzaj zupy – tym razem o smaku ryby rozdymkowatej (fugu), rozszerzając swoją i tak już ogromną ofertę – informuje CNN. Makaron sprzedawany jest po 298 jenów (około 7,5 złotego). „Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy zupy. Nissin nie zdradził, w jaki sposób przygotowywany jest potencjalnie zabójczy składnik. Rzecznik Nissin powiedział CNN, że koncern nie planuje sprzedaży zup o smaku fugu poza Japonią.

Czytaj więcej

Ramen instant: zupa z torebki robi światową karierę. To zasługa inflacji

Każdy kubek nowego smaku zupy zawiera suszone klopsiki z kurczaka, szczypiorek i rozdrobnione jajko w stylu japońskim w bazie zupy wzbogaconej odrobiną yuzu. Dziennikarz CNN, który spróbował makaronu instant, powiedział, że smakował jak bulion z owoców morza i yuzu, cytrusa powszechnie używanego w kuchni japońskiej. Fugu ma zazwyczaj łagodny smak, który nie jest dominujący w tym daniu.

Japońska firma Nissin Foods produkuje zupę o smaku fugu

Firma Nissin Foods powstała w 1958 roku. Została założona przez Momofuku Ando, który dostrzegł zapotrzebowanie na tanią, dostępną żywności w obliczu niedoborów po zakończeniu II wojny światowej. Obecnie japoński koncern jest najbardziej znany na świecie ze swojego sztandarowego dania - Cup Noodles, czyli zup z makaronem w różnych smakach. Firma odnotowała przychody przekraczające 732 miliardy jenów (ponad 18 miliardów złotych) w roku do marca 2024 r.

Czytaj więcej

Koreańskie zupki za ostre? Mają zniknąć ze sklepów bo są „groźne dla dzieci”

Chociaż rozdymka, regularnie serwowana jako sashimi lub w gorącym garnku, jest cenionym produktem w japońskim świecie kulinarnym, prawie wszystkie z tych ryb są trujące i w niektórych przypadkach mogą spowodować śmierć, jeśli nie zostaną odpowiednio przygotowane. Narządy, skóra, krew i kości ryby zawierają wysokie stężenie tetrodotoksyny, śmiertelnej trucizny. Jej spożycie może powodować mrowienie wokół ust i zawroty głowy, po których mogą wystąpić drgawki, paraliż oddechowy i śmierć. Według Departamentu Rybołówstwa Australii Zachodniej rozdymka, która występuje w tropikalnych i subtropikalnych wodach oceanicznych, jest drugim najbardziej jadowitym kręgowcem na świecie po złotej żabie trującej, która pochodzi z Kolumbii.

Czytaj więcej

Alarm w Japonii. Trująca ryba trafiła do sprzedaży

Szefowie kuchni w Japonii muszą szkolić się przez co najmniej dwa lata, zanim zostaną dopuszczeni do egzaminu uprawniającego do przygotowywania fugu. Japoński przysmak zyskuje na popularności również za granicą w ostatnich latach. W 2020 r. trzy osoby zmarły na Filipinach po zjedzeniu rozdymki z grilla. Starsza para w Malezji zmarła w zeszłym roku po zjedzeniu rozdymki. 80-latkowie nieświadomie kupili co najmniej dwie rozdymki od sprzedawcy internetowego i zmarli po ich spożyciu.

Największy japoński producent makaronów instant Nissin Foods wypuścił na rynek nowy rodzaj zupy – tym razem o smaku ryby rozdymkowatej (fugu), rozszerzając swoją i tak już ogromną ofertę – informuje CNN. Makaron sprzedawany jest po 298 jenów (około 7,5 złotego). „Esencja” z ryby rozdymkowatej jest skondensowana w małej saszetce oleju, który dodaje się do bazy zupy. Nissin nie zdradził, w jaki sposób przygotowywany jest potencjalnie zabójczy składnik. Rzecznik Nissin powiedział CNN, że koncern nie planuje sprzedaży zup o smaku fugu poza Japonią.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Przemysł spożywczy
Po niemal 35 latach wraca popularny baton czekoladowy. Zastąpił go Snickers
Przemysł spożywczy
Powodzie. Darmowe dania McDonald's dla mundurowych wywołały kontrowersje
Przemysł spożywczy
Otmuchów wrócił do działalności, pod Wrocławiem czekają na falę