Ukraińcy mszczą się na Rosjanach. Ich wódka wyparła z rynku Stoli i Standard

W krajach, które nałożyły sankcje na Rosję po inwazji na Ukrainę, próżno szukać na półkach rosyjskiej wódki. Jej miejsce zajęła ukraińska Nemiroff, której sprzedaż gwałtownie wzrosła.

Publikacja: 23.04.2023 18:26

Ukraińcy mszczą się na Rosjanach. Ich wódka wyparła z rynku Stoli i Standard

Foto: Adobe Stock

Ukraińcy uważają, że ich sukces to wyraz solidarności. I rzeczywiście ukraiński alkohol skutecznie wyparł rosyjską konkurencję na rynku, który wart jest 46,6 mld dolarów. A od lutego 2022 i konsumenci, i importerzy przestali zamawiać rosyjskie alkohole. Oczywiście pozostały wódki o nazwach brzmiących po rosyjsku, jak Smirnoff należący do brytyjskiej grupy Diageo czy Stolichnaya, która jest produkowana na Łotwie. W tej sytuacji Łotyszom i firmom polskim wyrosła silna konkurencja — pojawiły się mało wcześniej znane marki ukraińskie. Ich produkcja rośnie. Chociaż, co zrozumiałe, nieustannie napotyka na trudności.

Nemiroff, który teraz jest najpopularniejszą ukraińską marką na rynkach zachodnich, musiał wstrzymać produkcję przez miesiąc od wybuchu wojny. Gorzelnie ma w mieście Nemiriw, 250 kilometrów na południowy zachód od Kijowa. Produkcja była tam niemożliwa, bo regularnie wyłączano prąd z powodu rosyjskich ataków na ukraińską infrastrukturę energetyczną. Mimo tego Ukraińcy zdołali przywrócić dostawy i odnotowali mocny wzrost eksportu, który tylko w przypadku Wielkiej Brytanii podwoił się. Nemiroff jest w tej chwili marką wódki, która znalazła się na 3. miejscu najchętniej kupowanych w sklepach wolnocłowych. Przed nią są tylko Smirnoff i Absolut.

Czytaj więcej

Pierwsze wino stworzone przez ChatGPT. Francuzi „zatrudnili” bota w winnicy

Ukraińscy producenci są przekonani, że to wpływ wielkiej solidarności z ich krajem i dzięki temu są w stanie wspierać także budżet w swoim kraju. — Musieliśmy zmierzyć się z ostrzałem, przerwami w dostawach energii, ale i tak udaje nam się i produkować, i eksportować wódkę — mówił Bloombergowi Dima Deinega, właściciel marki Dima’s. Zysk, który mu pozostaje dzieli z instytucjami charytatywnymi działającymi na Ukrainie.

Wódczany biznes i eksport rozwijały się na Ukrainie jeszcze przed wojną. Ten kraj, tak samo jak Polska i Rosja, należy do tzw. pasa wódczanego, gdzie alkohol jest produkowany wyłącznie z żyta, kartofli, pszenicy i pszenżyta, owsa, wody i drożdży. I Polska jest krajem, gdzie zasady produkcji są najbardziej surowo przestrzegane.

Na świecie wódkę produkuje się praktycznie z czego popadnie, bo także z kukurydzy, ryżu, cukru, buraków cukrowych, sorgo, agawy, soku winogronowego, jabłek, a nawet z mleka i mnóstwa najróżniejszych dodatków. Według zwolenników „prawdziwej” wódki te ostatnie napoje nie powinny mieć prawa do używania tej nazwy.

Ukraińcy uważają, że ich sukces to wyraz solidarności. I rzeczywiście ukraiński alkohol skutecznie wyparł rosyjską konkurencję na rynku, który wart jest 46,6 mld dolarów. A od lutego 2022 i konsumenci, i importerzy przestali zamawiać rosyjskie alkohole. Oczywiście pozostały wódki o nazwach brzmiących po rosyjsku, jak Smirnoff należący do brytyjskiej grupy Diageo czy Stolichnaya, która jest produkowana na Łotwie. W tej sytuacji Łotyszom i firmom polskim wyrosła silna konkurencja — pojawiły się mało wcześniej znane marki ukraińskie. Ich produkcja rośnie. Chociaż, co zrozumiałe, nieustannie napotyka na trudności.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
GIS ostrzega: Popularne chipsy zanieczyszczone olejem termalnym
Przemysł spożywczy
Producent Krakusków kolaborował z nazistami. „Nie wiedzieliśmy, nie pytaliśmy”
Przemysł spożywczy
Włosi kupują polską markę. Oshee sprzedaje producenta popularnych wafli ryżowych
Przemysł spożywczy
„Małpki” pod lupą
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Przemysł spożywczy
Mars przejmuje chipsy Pringles. Mega umowa stworzy światowego giganta
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki