Reklama
Rozwiń

Coca-Cola mocno zdrożeje. Podwyżki zapowiada szef koncernu

Popularny napój w ciągu roku zdrożał o niemal 20 proc. W tym trzeba się szykować na co najmniej takie same podwyżki, choć firma nie chce tego skomentować.

Publikacja: 03.03.2023 15:50

Coca-Cola mocno zdrożeje. Podwyżki zapowiada szef koncernu

Foto: Bloomberg

Prezes Coca-Cola Company James Quincey już na konferencji wynikowej w lutym przyznał, że firma szykuje się na podwyżki cen w 2023 r., choć ich skala będzie się różnić w zależności od poszczególnych rynków. To głównie efekt zróżnicowanej inflacji w krajach, jak i innej skali wzrostu kosztów.

Jak będzie w Polsce? Biuro prasowe Coca-Coli w Polsce konsekwentnie nie odpowiada od czwartku na pytania o to, jakiej skali podwyżki czekają klientów w związku z zapowiedziami prezesa i kiedy należy się ich spodziewać.

Detaliści w naszym kraju za to już dostali sygnały, że będzie drożej, a podwyżki cen będą nie niższe niż w 2022 r. Oczywiście w różnym stopniu dotyka to różnych sieci.

Czytaj więcej

Kiedy będą tańsze warzywa? Są trzy czynniki, które wpłynęły na wysokie ceny

Coca-Cola podnosi ceny od dawna, z cyklicznego badania UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych wynika, że w 2022 r. średnio cena tego typu napoju wzrosła 16,6 proc. W styczniu 2023 r. litrowa butelka była już 17,2 proc. droższa niż przed rokiem. Badanie powstaje co miesiąc od blisko sześciu lat, dotyczy to 17 kategorii i blisko 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą prawie 69 tys. cen detalicznych z blisko 37 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych.

Prezes Coca-Coli zaznaczył na konferencji, że w krajach z wysoką inflacją firma będzie podnosić ceny kilka razy w roku. Tego nie powiedział, ale chodzi także o ukrycie ich skali.

Innym zabiegiem, który firma już stosuje jest zmniejszanie opakowań. - Na promocjach często można trafić na butelkę z daleka wyglądającą na standardową litrową, jednak ma już 850 mln. Takie ruchy będą coraz częstsze - przyznaje przedstawiciel jednej z sieci.

W Polsce ceny napojów rosną nie tylko z powodu wzrostu kosztów energii, opakowań czy surowców do produkcji. Niemniej ważny jest także podatek cukrowy, który wywindował ceny na znacznie wyższe poziomy. - Przestrzeni do promocji nie ma wiele, sprzedaż napojów spada, ratujemy się akcjami kup więcej, coś dostaniesz gratis - podaje kolejna sieć handlowa.

Konsumenci siłą rzeczy szukają tańszych opcji także na półce z produktami pod markami własnymi sieci handlowych i choć lojalność nabywców napojów typu cola w stosunku do marek jest dość wysoka, to jednak tak mocne wzrosty cen mogą część z nich skłonić do zmiany przyzwyczajeń. Tym bardziej, że oferta konkurencyjnych marek jest zazwyczaj tańsza.

Przemysł spożywczy
Amerykański gigant inwestuje w Polsce w nowoczesną produkcję czekolady
Przemysł spożywczy
Branża mięsna czeka na otwarcie rynków azjatyckich
Przemysł spożywczy
Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych sprzeda tysiąc ton masła. To cios w wysokie ceny
Przemysł spożywczy
Kreml walczy z pijaństwem. Drożeje wódka i nie tylko
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku