Reklama

Producenci uspokajają: cukru nie zabraknie i zapewne będzie tańszy

Ruszyła kolejna kampania cukrownicza w Polsce. Wedle szacunków produkcja w tym sezonie będzie niższa niż w poprzednim. Cukru starczy jednak nie tylko na potrzeby wewnętrzne, ale też na eksport.

Publikacja: 18.10.2022 14:16

Producenci uspokajają: cukru nie zabraknie i zapewne będzie tańszy

Foto: Adobe Stock

Związek Producentów Cukru w Polsce szacuje, że w czasie trwającej do stycznia kampanii zostanie wyprodukowanych ponad 2 mln ton cukru. To mniej niż w sezonie 2021/22, gdy produkcja przekroczyła 2,3 mln ton. W dwóch wcześniejszych sezonach wahała się jednak wokół 2 mln ton. Polska jest przy tym samowystarczalna cukrowo, nawet w słabszych latach produkujemy więcej cukru, niż konsumujemy.

Produkcją cukru zajmują się u nas cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru – Krajowa Grupa Spożywcza, Pfeifer & Langen Polska, Südzucker Polska oraz Nordzucker Polska. Cukier produkują w 17 cukrowniach. Buraki dostarcza do nich prawie 25 tysięcy polskich plantatorów. Rozpoczęcie obecnej kampanii w każdej z cukrowni zostało zaplanowane z uwzględnieniem aktualnych prognoz plonów, tak aby zapewnić najbardziej efektywny przerób buraków.

Związek Producentów Cukru szacuje, że średni plon buraków wyniesie 61,80 t/ha, przy utrzymanej na poziomie 17 proc. polaryzacji, czyli zawartości cukru w burakach. Dzięki temu wyprodukowana ilość cukru pozwoli nie tylko na zaspokojenie potrzeb krajowych, ale również na jego eksport poza granice kraju, m.in. do Rumunii, Niemiec, Włoch czy Węgier.

ZPC zwraca uwagę, że trudna sytuacja w branży rolniczej i produkcji buraków, zmiany na rynku surowców i energii, rosnące koszty prowadzenia działalności, a także wysokie ceny upraw alternatywnych, takich jak pszenica i rzepak, spowodowały, że zmalała liczba plantatorów, a wraz z nią zmniejszył się także areał uprawy buraków cukrowych. Przewiduje jednak, że stracona w tegorocznej kampanii cukrowniczej powierzchnia uprawy zostanie odzyskana w kolejnej, w sezonie 2023/24. Optymistyczne prognozy opiera na fakcie podniesienia cen za buraki cukrowe przez producentów cukru, a także niższych cen konkurencyjnych upraw względem początku roku.

Czytaj więcej

Sklepy przechodzą na tryb mniejszego zużycia prądu
Reklama
Reklama

– Pomimo zawirowań na rynku cukru w ostatnim czasie branża cukrownicza wciąż pozostaje jedną z najbardziej efektywnych gałęzi przetwórstwa żywności w Polsce, od lat generując istotny procent wartości unijnego przemysłu cukrowniczego oraz zapewniając tysiące miejsc pracy – mówi Michał Gawryszczak, dyrektor Biura Związku Producentów Cukru w Polsce.

Ceny cukru na półkach sklepowych wzrosły w tym roku o przeszło 100 proc. - Konsumenci sami je sobie zafundowali – mówi Jakub Olipra, starszy ekonomista i ekspert rynków rolno-spożywczych w Banku Credit Agricole Polska. – W krótkim czasie zapotrzebowanie na ten produkt szalenie wzrosło, w sposób nieuzasadniony. Ludzie kupowali wręcz hurtowe ilości cukru. Doszło do paniki zakupowej. Podaż nie nadążała za popytem, ceny wystrzeliły. To nie jest tak, że cukru w Polsce nagle zabrakło, po prostu logistyka nie udźwignęła tak silnego zapotrzebowania w danym momencie – tłumaczy.

I dodaje, że skoro wiele osób kupiło cukier na zapas, to nie będzie go kupować w najbliższych miesiącach. – Cukier będzie zalegał na półkach, a to najpewniej doprowadzi do spadku jego cen – ocenia Jakub Olipra.

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), która to co na świecie dzieje się z cenami żywności podała niedawno, że we wrześniu cukier na rynkach światowych był o 0,7 proc. tańszy niż w sierpniu. Był to przy tym piąty z rzędu miesiąc obniżek, w efekcie notowania cukru znalazły się na najniższym poziomie od lipca 2021 r. Do wrześniowych spadków w największym stopniu przyczyniły się dobre perspektywy produkcji w Brazylii, która jest jego największym eksporterem na świecie.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama