Reklama

Wielkie świąteczne marnowanie żywności. Co Polacy najczęściej wyrzucają

Aż 38 proc. z nas deklaruje, że w przeszłości wyrzuciło jedzenie po Świętach Wielkanocnych. W koszu lądowały sałatka jarzynowa, jajka i baranek z cukru.

Publikacja: 14.04.2022 21:00

Wielkie świąteczne marnowanie żywności. Co Polacy najczęściej wyrzucają

Foto: Shutterstock

Co roku w święta do koszów trafia dwa–trzy razy więcej jedzenia niż w innych miesiącach. Jak na polską gościnność przystało, nie ma mowy o Wielkanocy bez obficie zastawionego stołu. Postawy Polaków w tym zakresie potwierdza badanie przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go, w którym aż 54 proc. respondentów zadeklarowało, że przygotowuje większą ilość jedzenia, niż jest to konieczne na dwa dni świąt. W efekcie część ze świątecznych smakołyków i tradycyjnych dań ląduje w koszu. Do wyrzucania jedzenia po świętach przyznało się 38 proc. badanych.

Foto: rp.pl

Co przepada?

Wyrzucamy głównie sałatkę jarzynową (62 proc.), pieczywo (39 proc.), różnego rodzaju szynki (25 proc.), warzywa i owoce (23 proc.). Wysoko na tej liście znalazły się również wielkanocne symbole – jak jajka na twardo czy baranek z cukru (po 21 proc.). Aż 84 proc. z nas przygotowuje pisanki lub kraszanki w swoich domach z jajek gotowanych, które potem nierzadko lądują w koszu.

Czytaj więcej

Żywność traci znaczenie w wydatkach konsumpcyjnych

Badanie pokazuje, że jedzenie na święta samodzielnie przygotowuje 65 proc. z nas. Zdaniem jego autorów oznacza to, że mamy realny wpływ na ograniczenie marnowanego jedzenia w tym czasie. Na pytanie: „czy kiedykolwiek po Świętach Wielkanocnych zdarzyło się w Twoim domu wyrzucić jedzenie przygotowane z myślą po świętach?”, 49 proc. ankietowanych w wieku 30–39 lat oraz 48 proc. w wieku 18–29 lat udzieliło twierdzącej odpowiedzi. – To pokazuje, że najmłodsi stanowią wysoki odsetek wśród marnujących, i wskazuje na konieczność edukacji jako istotnego narzędzia walki z marnowaniem żywności, i to nie tylko w tej grupie wiekowej – oceniają autorzy badania.

Reklama
Reklama

Okazuje się również, że 12 proc. wszystkich ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego.

Ponad połowa z nas przeznacza na święta od 300 zł wzwyż, przy czym większość deklaruje, że jest to kwota mieszcząca się w granicach 300–500 zł. Odczuwamy przy tym potrzebę niemarnowania żywności, ponieważ aż 64 proc. chce w tym roku zwracać większą uwagę na tę kwestię. Badani tłumaczą to głównie obecną sytuacją gospodarczą i rosnącymi cenami produktów (66 proc.). W drugiej kolejności wymieniają swoją wiedzę konsumencką, w trzeciej świadomość negatywnego wpływu marnowania jedzenia na środowisko naturalne.

Jak mniej wyrzucać

Uczestnicy badania, zapytani o sposoby na ograniczenie marnowania żywności, wymieniali między innymi odpowiedni sposób przechowywania (57 proc.), unikanie nieprzemyślanych zakupów (49 proc.) i przygotowywanie listy zakupów (44 proc.). Istotny odsetek respondentów wskazywał również na wybieranie produktów z długim terminem przydatności do spożycia (39 proc.). Do popularnych i znanych sposobów walki z marnowaniem jedzenia należą ponadto przerabianie, dzielenie się z rodziną i potrzebującymi, korzystanie z dedykowanych aplikacji jak Too Good To Go, która łączy użytkowników z miejscami, w których występuje nadwyżka żywności. W ten sposób pozwala uratować dobrą żywność przed wyrzuceniem do kosza.

Badanie przeprowadzono w marcu 2022 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18. roku życia.

Wielki problem

Skala marnowania żywności jest ogromna. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) podaje, że na świecie co roku marnuje się 1,3 mld ton żywności nadającej się do spożycia. To aż jedna trzecia produkcji żywności na Ziemi.

W Polsce, wedle szacunków, marnuje się co roku blisko 5 mln ton żywności. Oznacza to, że w każdej sekundzie przez cały rok wyrzucamy do kosza blisko 153 kg żywności. Tymczasem aż 8–10 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama