Co drugi Polak ogranicza mięso

Już połowa Polaków uważa, że łatwiej jest być weganinem niż pięć lat temu i przynajmniej od czasu do czasu jada w pełni roślinne posiłki.

Aktualizacja: 11.01.2021 13:57 Publikacja: 11.01.2021 13:47

Co drugi Polak ogranicza mięso

Foto: AdobeStock

Zarówno sieci handlowe, jak i aplikacje do zamawiania posiłków przyznają, że w ciągu ostatniego roku doszło w zasadzie do podwojenia najróżniejszych roślinnych zamienników typowo mięsnych dań i produktów. Jak w przypadku wielu nowych trendów barierą dla konsumentów są także ceny. Z badania „Kuchnia roślinna w Polsce” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl wynika, że do częstszego jedzenia w 100 proc. roślinnych dań Polaków najbardziej skłoniłyby niższe ceny roślinnych produktów czy ich składników w sklepach, tak uważa 45 proc. badanych. 44 proc. przekonałaby gwarancja dobrze zbilansowanej diety, 38 proc. lepszy smak roślinnych dań. 27 proc. stawia na większą dostępność roślinnych dań w restauracjach.

- Każdy moment jest dobry, by ograniczyć jedzenie mięsa i zastanowić się nad zmianą naszych w tej materii przyzwyczajeń. Kuchnia roślinna nie tylko bywa bardzo smaczna – jest też zbawienna dla planety, na której żyjemy – mówi Robert Makłowicz, który na zaproszenie Pyszne.pl testuje przez pierwszy miesiąc roku roślinne menu wybranych restauracji dostępnych w serwisie.

Według raportu serwisu weganizm jest pojęciem coraz lepiej znanym Polakom. Ponad 60 proc. z nas prawidłowo wskazuje, że wiąże się on z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału. Najwięcej, bo aż 73 proc. osób jadających dania w pełni roślinne, wybiera je ze względów zdrowotnych.

- W RoślinnieJemy obserwujemy, jak powoli przełamywany jest stereotyp kuchni wegańskiej postrzeganej jako niedoborowej i niesmacznej. Roślinne dania mogą dostarczać energii, być sycące i jednocześnie dostarczać sporo przyjemności – mówi Maciej Otrębski, ekspert w zakresie kuchni roślinnej, Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy.

Polacy najchętniej przetestowaliby w wersji roślinnej dania kuchni polskiej. Chętnie sięgnęlibyśmy też po wegańskie wersje comfort food. Ponad 80 proc. z nas zna hummus, kotlety roślinne i mleko na bazie roślin, a ponad połowa – roślinne zamienniki nabiału i przetworów mięsnych. Wiedza o tych wyrobach nie jest jednak tożsama z ich włączaniem do jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Mało znanym produktem wciąż pozostaje obco brzmiący seitan, o którym słyszało tylko 30 proc. badanych, a próbowało zaledwie 10 proc.

„Mocnym sygnałem dla branży gastronomicznej jest iż najchętniej jedlibyśmy roślinne wersje znanych nam dań – pierogów, zup, burgerów czy pizzy. Zasięg i skala działalności serwisów delivery sprawia, że po roślinne jedzenie może sięgnąć każda osoba zaintrygowana nowymi smakami lub po prostu poszukująca bardziej zrównoważonych i przyjaznych planecie sposobów odżywiania się – podsumowuje Maciej Otrębski. – 2021 rok w moim odczuciu to czas, w którym temat roślinnego jedzenia pozostanie atrakcyjny, a rodzima gastronomia będzie dalej zaskakiwać coraz lepszą ofertą dań roślinnych – dodaje.

Przemysł spożywczy
Producent popularnych lodów oskarża Unilever: Chcą nas uciszyć
Przemysł spożywczy
Japoński rząd uwalnia rezerwy ryżu. Ceny rosną dramatycznie, ryż znika ze sklepów
Przemysł spożywczy
Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej
Przemysł spożywczy
Świetlana przyszłość kartonowej butelki. Może zwiększyć eksport wina z Francji
Przemysł spożywczy
Jeszcze więcej plastiku. Taka może być odpowiedź Coca-Coli na cła