Koniec ze zmorą kursantów? Egzamin na prawo jazdy bez placu manewrowego

Plac manewrowy może zniknąć z egzaminów na prawo jazdy w Polsce. Wiele wskazuje na to, że taką zmianę rozważa Ministerstwo Infrastruktury.

Publikacja: 12.11.2024 18:18

Plac manewrowy to element egzaminu praktycznego na prawo jazdy

Plac manewrowy to element egzaminu praktycznego na prawo jazdy

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

mat

Część praktyczna egzaminu na prawo jazdy jest zmorą kursantów. Dotyczy to zwłaszcza jazdy po łuku. Jak pisaliśmy jakiś czas temu na łamach rp.pl, tylko przez ten element egzamin oblewa 30 proc. osób ubiegających się o prawo jazdy.

Tymczasem jak zauważa Łukasz Zboralski z branżowego portalu brd24.pl, organizacja zajmująca się bezpieczeństwem ruchu drogowego i egzaminowaniem kierowców – CIECA – już w 2009 r. wskazywała, że wymaganie wykonywania zadań na placu manewrowym w egzaminie podczas egzaminu na prawo jazdy jest nieuzasadnione i nie wpływa na jakość jazdy kierowców. Zdaniem CIECA lepiej spędzić z kursantami godziny w realnym ruchu i tam ich uczyć również manewrów.

Również Unia Europejska nie wymaga, by egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B (samochód osobowy), musiał odbywać się na placu manewrowym. Właściwie w Europie zostały już nieliczne kraje, które tak egzaminują kursantów. Wkrótce tę grupę może opuścić Polska. W ubiegłym tygodniu na stronach Ministerstwa Infrastruktury pojawiło się zamówienie publiczne na wykonanie opracowania “Analiza istniejących rozwiązań w wybranych obszarach bezpieczeństwa ruchu drogowego w niektórych krajach członkowskich UE”.

Czytaj więcej

Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, młodzi z limietem prędkości. Rząd ujawnił projekt

Resort patrzy na kraje, gdzie nie przeprowadza się egzaminów na prawo jazdy na placach manewrowych

Resort chce uzyskać m.in. opis rozwiązań egzaminacyjnych na kategorie praw jazdy A i B z wykorzystaniem placów manewrowych. „Przedmiotem Analizy jest kompleksowy przegląd obowiązujących rozwiązań, w tym regulacji prawnych w niektórych krajach członkowskich Unii Europejskiej (Austria, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Niemcy, Słowacja, Szwecja, Włochy) w zakresie: a) zasad edukacji dzieci i młodzieży dotyczącej ruchu drogowego, b) zasad szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców kat. A i B w tym z wykorzystaniem infrastruktury polskiego odpowiednika placu manewrowego i wykonywanych na nim zadaniach” – napisano w dokumencie.

Łukasz Zboralski z brd24.pl zwraca uwagę, we wszystkich krajach, które chce poddać analizie resort, nie przeprowadza się egzaminów na prawo jazdy kategorii B na placach manewrowych. Litwa była ostatnim z krajów, który miał jeszcze ten system, ale zrezygnowała z placu w 2017 roku.

Czytaj więcej

Egzamin na prawo jazdy bez placu manewrowego

Kto może być przeciw rezygnacji z placu manewrowego

Przypomnijmy, iż pomysł rezygnacji z placu manewrowego podczas egzaminów na prawo jazdy pojawił się już w 2016 roku. Postulowała go wówczas część środowiska instruktorów nauki jazdy, a wprowadzenie zmian rozważało ówczesne kierownictwo resortu infrastruktury. Ostatecznie skończyło się tylko na rozważaniach. Dość sceptycznie do zmian nastawione były Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, które przeprowadzają egzaminy. – Poprawiłoby to wyniki zdawalności, ale może odbić się na bezpieczeństwie na drodze – usłyszała dziennikarka "Rzeczpospolitej" w jednym z WORD w Małopolsce.

Portal brd24.pl wskazuje również na możliwy opór Ośrodków Szkolenia Kierowców. Jak czytamy, wiele z nich zainwestowało w place manewrowe i trudno im będzie się pogodzić z tym, że inwestycja ta przestanie być opłacalna. Inne z kolei mają umowy na wynajęcie placów, czasem na dłuższe okresy. Będą bały się utraty pieniędzy przez zmianę prawa.

Część praktyczna egzaminu na prawo jazdy jest zmorą kursantów. Dotyczy to zwłaszcza jazdy po łuku. Jak pisaliśmy jakiś czas temu na łamach rp.pl, tylko przez ten element egzamin oblewa 30 proc. osób ubiegających się o prawo jazdy.

Tymczasem jak zauważa Łukasz Zboralski z branżowego portalu brd24.pl, organizacja zajmująca się bezpieczeństwem ruchu drogowego i egzaminowaniem kierowców – CIECA – już w 2009 r. wskazywała, że wymaganie wykonywania zadań na placu manewrowym w egzaminie podczas egzaminu na prawo jazdy jest nieuzasadnione i nie wpływa na jakość jazdy kierowców. Zdaniem CIECA lepiej spędzić z kursantami godziny w realnym ruchu i tam ich uczyć również manewrów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
W sądzie i w urzędzie
Ile osób w Polsce nosi moje nazwisko? Możesz to sprawdzić w kilka minut
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, młodzi z limietem prędkości. Rząd ujawnił projekt
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje