Biuro Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonuje od maja 2009 roku. Liczba skarg, które do nas wpływają co roku systematycznie wzrasta. W było ich 33 331 tys, w 2010 - 29 tys. i w końcu w 2009 r mieliśmy 8409 spraw. Z reguły pacjenci co roku skarżą się na naruszanie przez personel medyczny tych samych praw. Co jednak ważne, w trakcie naszej trzyletniej działalności udało nam się wyeliminować niektóre naruszenia.
Dobrym przykładem jest prawo pacjenta do dokumentacji medycznej. W 2011 r. Rzecznik otrzymywał wiele sygnałów o tym ,że świadczeniodawcy pobierają od pacjentów zawyżone opłaty za kserokopie dokumentacji medycznej (Wysokość opłat niezgodna była z ustawą o prawach pacjenta i Rz. Pr. P) a także, że nie wydają oryginałów dokumentacji za potwierdzeniem ich odbioru. We wszystkich przypadkach interweniowaliśmy i informowaliśmy placówki medyczne o obowiązujących przepisach i obowiązku ich przestrzegania;
Pacjenci mieli też problem z realizacją prawa do poszanowania godności i intymności. Chodzi tu o placówki psychiatryczne, których podopieczni, ich rodziny oraz rzeczników praw pacjenta szpitali psychiatrycznych skarżyli się, że personel medyczny traktuje chorych nieetycznie i poniżająco. W związku z tymi sygnałami Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił w październiku 2011 r. do wszystkich wojewodów z prośbą o podjęcie konkretnych działań edukacyjnych w placówkach medycznych w celu zapewnienia przestrzegania tego prawa.
Ponadto chorzy mieli także wiele problemów z realizacją prawa do świadczeń zdrowotnych, udzielanych w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym. Do mojego biura wpływały informacje dotyczące m.in. złego stanu sanitarnego pomieszczeń i urządzeń oraz złego stanu technicznego budynków szpitali psychiatrycznych. Zdarzały się sytuacje, że odpadał tynk w budynkach, brak było odpowiedniej wentylacji, nieszczelne i niedomykające się okna, a nawet pożary w budynkach. W związku z tym w marcu 2011 r. Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił więc do: Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o dokonanie właściwych kontroli. Analiza raportów, które dostaje nasze biuro od służb jest pomocna w realizacji zadań w ochronie praw pacjenta, w tym przy tworzeniu planów kontroli przeprowadzanych przez Biuro. Z drugiej strony kontrole przyczyniają się to do znacznej poprawy bezpieczeństwa pacjentów przebywających w tego typu placówkach. Zarządzający lecznicami zaczynają wtedy podejmować działania służące poprawie stanu szpitali.