Biuro Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonuje od maja 2009 roku. Liczba skarg, które do nas wpływają co roku systematycznie wzrasta. W  było ich 33 331  tys, w 2010 - 29 tys. i w końcu  w 2009 r  mieliśmy 8409 spraw. Z reguły pacjenci co roku skarżą się na naruszanie przez personel medyczny tych samych praw.  Co jednak ważne, w trakcie naszej trzyletniej działalności udało nam się wyeliminować niektóre naruszenia.

Dobrym przykładem jest  prawo pacjenta do dokumentacji medycznej. W 2011 r. Rzecznik otrzymywał wiele sygnałów  o tym ,że świadczeniodawcy pobierają  od pacjentów zawyżone opłaty za kserokopie dokumentacji medycznej (Wysokość opłat niezgodna była z ustawą o prawach pacjenta i Rz. Pr. P) a także, że nie wydają  oryginałów dokumentacji za potwierdzeniem ich odbioru. We wszystkich przypadkach interweniowaliśmy i informowaliśmy placówki medyczne o obowiązujących przepisach i obowiązku ich przestrzegania;

Pacjenci mieli też problem z realizacją prawa do poszanowania godności i intymności. Chodzi tu o placówki  psychiatryczne, których podopieczni,  ich rodziny oraz  rzeczników praw pacjenta szpitali psychiatrycznych skarżyli się, że personel medyczny traktuje chorych  nieetycznie i poniżająco. W związku z tymi sygnałami  Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił w  październiku 2011 r. do wszystkich wojewodów z prośbą o podjęcie konkretnych działań edukacyjnych w placówkach medycznych w celu zapewnienia przestrzegania tego prawa.

Ponadto chorzy mieli także   wiele problemów  z realizacją  prawa do świadczeń zdrowotnych, udzielanych w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym. Do mojego  biura wpływały informacje dotyczące m.in. złego stanu sanitarnego pomieszczeń i urządzeń oraz złego stanu technicznego budynków szpitali psychiatrycznych. Zdarzały się  sytuacje, że  odpadał tynk w budynkach, brak było odpowiedniej wentylacji, nieszczelne i niedomykające się okna, a nawet pożary w budynkach. W związku z tym w marcu 2011 r. Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił więc do:   Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o dokonanie właściwych kontroli. Analiza raportów, które dostaje nasze biuro od służb jest pomocna w realizacji zadań w ochronie praw pacjenta, w tym przy tworzeniu planów kontroli przeprowadzanych przez Biuro. Z drugiej strony kontrole przyczyniają  się to do znacznej poprawy bezpieczeństwa pacjentów przebywających w tego typu placówkach.  Zarządzający lecznicami zaczynają wtedy podejmować działania służące poprawie stanu szpitali.