W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm

Podczas gdy top menedżer jest często motywowany przez pozytywny stres, to liniowi kierownicy i ich podwładni są bardziej narażeni na wypalenie w pracy.

Publikacja: 20.05.2024 04:30

W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm

Foto: AdobeStock

Według sondaży Polacy są w grupie najbardziej zestresowanych pracowników, lecz bilans tego stresu jest dla nas całkiem pozytywny – wynika z badania ADP Research Institute, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Organizatorzy badania przetestowali 15 tysięcy pracowników z całego świata, sprawdzając, który rodzaj stresu przeżywają najczęściej.

Okazało się, że prawie czterech na dziesięciu ankietowanych Polaków najczęściej odczuwa w pracy stres pozytywny (eustres), który stymuluje i mobilizuje do działania. Ponadtrzykrotnie mniejszy odsetek pracowników (12 proc.) ma zaś problem z nadmiernym przeciążeniem pracą, co wywołuje zniechęcający do działania negatywny stres. To najlepszy wynik wśród badanych krajów w Europie (n.p. w Niemczech przewaga 28 proc. zmobilizowanych pracowników to tylko 7 pkt proc.).

Czytaj więcej

Szukasz pracy? To lepiej przygotuj się na dłuższą rekrutację

Najmniej korzystne proporcje pozytywnego i negatywnego stresu w Europie wykazano u Brytyjczyków (21:28 proc.) i Francuzów (19:24 proc.), podczas gdy na świecie największy problem z przeciążeniem pracą mają pracownicy w Korei Południowej (19:28 proc.). Z kolei najlepiej wypadają Chiny, gdzie aż 53 proc. pracowników wykazuje pozytywny stres, a tylko u 7 proc. widać przeciążenie i zniechęcenie.

Cenna elastyczność

Wiele zależy jednak od branży i stanowiska. Najwięcej pozytywnego stresu jest w sektorach nowych technologii (36 proc.) i usług biznesowych (33 proc.), gdzie pracownicy mają często dużo niezależności, elastyczności i wpływu na swoją pracę. W branży technologicznej największa jest też przewaga zmobilizowanych pracowników nad przeciążonymi (11 proc.).

Z kolei negatywny stres występuje najczęściej u pracowników branży spożywczej (23:23 proc.) i służby zdrowia; szczególnie wśród personelu pomocniczego (20:16 proc.), któremu trudno o elastyczne godziny pracy czy pracę hybrydową. Jak zwraca uwagę Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska, chociaż w niektórych branżach stres prowadzący do wypalenia jest niemal wpisany w definicję zawodu, to również tam pracodawcy mogą poprawić dobrostan (wellbeing) pracowników. Dużo zależy od sposobu komunikacji i atmosfery w zespołach czy większej elastyczności w planowaniu zadań. Negatywny stres można też obniżyć przez odpowiednie zarządzanie czasem pracy i wprowadzenie jasnej struktury organizacyjnej. To częste, choć niedoceniane źródło niezadowolenia pracowników – przypomina Barbachowska.

Bardzo duży wpływ na rodzaj stresu u pracowników mają szefowie, w tym kadra zarządzająca, którzy pozytywnego eustresu doświadczają (33 proc.) znacznie częściej niż frustrującego przeciążenia pracą (7 proc.)

Polubić swoją pracę

Jak przypomina ADP Research Institute, w potocznej opinii kadra zarządzająca działa w bardzo wymagającym, stresującym otoczeniu. Jednak badanie dowodzi, że top menedżerowie są znacznie rzadziej zagrożeni poczuciem przeciążenia pracą niż kierownicy liniowi i szeregowi pracownicy, którzy mają zwykle niewielki wpływ na swoją pracę czy sposób działania firmy. Ten problem pokazało też badanie IRCenter dla Pluxee Polska, według którego aż 75 proc. szefów mniejszych zespołów odczuwa czasem wypalenie zawodowe.

Krzysztof Kosy, psycholog biznesu, wskazuje kilka najbardziej stresujących czynników: poczucie wysokiej odpowiedzialności za wykonywaną pracę, presję czasu, zakłócenia w rytmie pracy i niedostatek informacji. Z kolei tym, co pomaga unikać poczucia przeciążenia, jest właściwe planowanie pracy, jasny podział obowiązków i pozytywne myślenie. Warto też zadbać o wyznaczanie granic, o wsparcie z zewnątrz, a także o dobrą kondycję fizyczną i dobre relacje z otoczeniem.

Jak też zaznacza ADP, pracownicy, którzy lubią swoją pracę, prawie trzy razy częściej (33 proc.) czują mobilizację niż przeciążenie.

Według sondaży Polacy są w grupie najbardziej zestresowanych pracowników, lecz bilans tego stresu jest dla nas całkiem pozytywny – wynika z badania ADP Research Institute, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Organizatorzy badania przetestowali 15 tysięcy pracowników z całego świata, sprawdzając, który rodzaj stresu przeżywają najczęściej.

Okazało się, że prawie czterech na dziesięciu ankietowanych Polaków najczęściej odczuwa w pracy stres pozytywny (eustres), który stymuluje i mobilizuje do działania. Ponadtrzykrotnie mniejszy odsetek pracowników (12 proc.) ma zaś problem z nadmiernym przeciążeniem pracą, co wywołuje zniechęcający do działania negatywny stres. To najlepszy wynik wśród badanych krajów w Europie (n.p. w Niemczech przewaga 28 proc. zmobilizowanych pracowników to tylko 7 pkt proc.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Pracujący dla platform z etatem? Nie wszyscy gig-workerzy tego chcą
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Praca
AI już zaczęła zmieniać edukację
Praca
Jacy są Polacy w pracy? Mniej zestresowani, ale jest niepokojąca zmiana
Praca
Dyrektywa unijna o kobietach rozbije szklany sufit?
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Praca
GUS: Polacy ruszyli po wiedzę. Zdobywają ją inaczej niż kiedyś
Praca
Ani szkoły, ani pracy. Ubywa młodych Polaków "trzy razy nie"