Firmy chcą zwalniać, a pracownicy to widzą

Nastroje przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce w październiku minimalnie się poprawiły, ale nadal były niewiele lepsze niż w pandemicznym 2020 r. Firmy czarno widzą perspektywy rozwoju i planują zwolnienia. To z kolei, wraz z najwyższą od ćwierćwiecza inflacją, negatywnie wpływa na nastroje w gospodarstwach domowych.

Publikacja: 28.10.2022 15:59

Firmy chcą zwalniać, a pracownicy to widzą

Foto: Adobe Stock

Takie wnioski płyną z najnowszej rundy ankietowych badań Komisji Europejskiej, na których opiera się tzw. Europejski Wskaźnik Nastrojów (ESI). W październiku w Polsce wzrósł on do 88,6 pkt z 88,2 pkt we wrześniu, gdy z kolei – po dużym spadku - znalazł się najniżej od stycznia 2021 r. Te dane, podobnie jak wszystkie przywoływane w dalszej części artykułu, są oczyszczone z wpływu czynników sezonowych.

W UE w październiku ESI średnio rzecz biorąc zmalał z 92,4 pkt do 90,9 pkt. Tak nisko był poprzednio w sierpniu 2020 r. Od postpandemicznego szczytu z października 2021 r. wskaźnik ten zmalał w UE już o 22 proc., podczas gdy w Polsce tylko o 16 proc. Tyle że nad Wisłą nie było w 2021 r. takiej euforii, jak w zachodniej Europie. Porównując do lutego 2020 r., ostatniego miesiąca przed tym, jak w nastroje uderzył Covid-19, ESI zmalał o około 14 proc. zarówno w Polsce, jak i średnio w UE.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Praca
Firmy nie zdają sobie sprawy z tego ukrytego kosztu. A to ogromne straty. Wyniki badań
Praca
Wypowiedzenie umowy o pracę. Oto wszystko, co musisz wiedzieć
Praca
Zwolniono ją pierwszego dnia po urlopie macierzyńskim. Prezes znanej firmy odpowiada
Praca
Myślisz o awansie? To lepiej pracuj w firmie, a nie zdalnie
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Praca
Praca zdalna: czy przymusowy powrót do biur opłaca się firmom?
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje