Sondaż: Ponad połowa Polaków uważa, że Sławomir Mentzen może wejść do II tury

„Zakładając, że sondaże wyborcze się nie mylą i to trzej najbardziej prawdopodobni kandydaci do udziału w II turze wyborów prezydenckich czy Sławomir Mentzen ma Pani/Pana zdaniem szansę wejść do II tury wyborów?” - takie pytanie zadaliśmy uczestnikom sondażu SW Research dla rp.pl.

Publikacja: 02.03.2025 08:33

Sławomir Mentzen

Sławomir Mentzen

Foto: PAP/Marcin Bielecki

arb

Wybory prezydenckie odbędą się w Polsce 18 maja, a ich ewentualna II tura odbędzie się 1 czerwca. Chęć startu w wyborach prezydenckich zadeklarowali dotąd Magdalena Biejat (Nowa Lewica), Grzegorz Braun (Konfederacja Korony Polskiej), Katarzyna Cichos, Szymon Hołownia (Polska 2050), Marek Jakubiak (Wolni Republikanie), Sławomir Mentzen (Konfederacja), Karol Nawrocki (popierany przez PiS), Joanna Senyszyn, Aldona Anna Skirgiełło (Samoobrona), Krzysztof Stanowski, Romuald Starosielec, Piotr Szumlewicz, Rafał Trzaskowski (Koalicja Obywatelska), Marek Woch (Bezpartyjni Samorządowcy) oraz Adrian Zandberg (Partia Razem). Aby wystartować w wyborach kandydat musi zebrać 100 tysięcy podpisów poparcia pod swoją kandydaturą.

Sławomir Mentzen prekampanię prezydencką prowadził od 20 sierpnia 2024 roku

Większość sondaży wskazuje, że do II tury przejdą Trzaskowski i Nawrocki, Mentzen zajmuje w badaniach trzecie miejsce z poparciem dochodzącym do 17-18 proc. W piątek opublikowano jednak wyniki sondażu SW Research dla „Wprost”, z którego wynikało, że gdyby wybory odbyły się obecnie to właśnie kandydat Konfederacji zmierzyłby się w II turze z Trzaskowskim. Mentzen uzyskał w tym badaniu 18,9 proc. poparcia, Nawrocki – 16,5 proc.

Czytaj więcej

Dr hab. Barbara Brodzińska-Mirowska o poparciu dla Sławomira Mentzena: Czarny sen Jarosława Kaczyńskiego

Mentzen to prezes Nowej Nadziei. Swoją prekampanię prezydencką rozpoczął najwcześniej ze wszystkich kandydatów – Konfederacja ogłosiła, że to właśnie Mentzen będzie jej kandydatem na prezydenta w sierpniu 2024 roku. 20 sierpnia ubiegłego roku podano do publicznej wiadomości, że Rada Liderów Konfederacji wskazała właśnie Mentzena jako kandydata formacji w wyborach. Inaczej niż przed wyborami prezydenckimi w 2020 roku w Konfederacji nie przeprowadzono prawyborów (wówczas wygrał je Krzysztof Bosak).

33,3 proc.

Tylu respondentów uważa, że Sławomir Mentzen nie ma szans na wejście do II tury wyborów

Sławomir Mentzen prowadzi dość intensywną kampanię wyborczą, spotykając się z wyborcami zwłaszcza w mniejszych ośrodkach miejskich. Badania pokazują, że cieszy się szczególnie dużą popularnością wśród najmłodszych wyborców, którzy najczęściej wskazują właśnie kandydata Konfederacji jako swój wybór w wyborach prezydenckich.

Gdyby Sławomir Mentzen wszedł do II tury wyborów prezydenckich byłby to pierwszy od 25 lat przypadek, gdy kandydatami z największym poparciem w wyborach nie byliby kandydaci wspierani przez PiS i PO/KO. Ostatni raz zdarzyło się to w 2000 roku, gdy Aleksander Kwaśniewski wygrał wybory prezydenckie w I turze.

Sondaż: Połowa zarabiających ponad 7 tys. zł netto uważa, że Sławomir Mentzen może wejść do II tury wyborów prezydenckich

Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl spytaliśmy czy – ich zdaniem – Sławomir Mentzen ma szansę wejść do II tury wyborów prezydenckich.

Foto: rp.pl/Weronika Porębska

16,3 proc. badanych twierdzi, że ma szansę na II turę kosztem Rafała Trzaskowskiego.

Zdaniem 37,6 proc. respondentów Nawrocki może wejść do II tury kosztem Karola Nawrockiego.

33,3 proc. badanych uważa, że Sławomir Mentzen nie ma szans na wejście do II tury.

12,8 proc. ankietowanych nie ma zdania w tej sprawie.

Łącznie możliwość wejścia Sławomira Mentzena do II tury widzi 53,9 proc. badanych.

- Znalezienie się Sławomira Mentzena w finale wyborów prezydenckich kosztem Karola Nawrockiego zdecydowanie częściej przewidują mężczyźni (44 proc.) niż kobiety (32 proc.). Opinia taka jest najpopularniejsza wśród osób do 24 roku życia (44 proc.). Wejście polityka Nowej Nadziei do drugiej tury wyborów kosztem Karola Nawrockiego za prawdopodobne uważa co druga osoba której dochody przekraczają 7000 zł netto i częściej niż czterech na dziesięciu (43 proc.) badanych z najmniejszych miast – komentuje wyniki badania Przemysław Wesołowski, prezes agencji badawczej SW Research.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 25-26 lutego 2025 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Wybory prezydenckie odbędą się w Polsce 18 maja, a ich ewentualna II tura odbędzie się 1 czerwca. Chęć startu w wyborach prezydenckich zadeklarowali dotąd Magdalena Biejat (Nowa Lewica), Grzegorz Braun (Konfederacja Korony Polskiej), Katarzyna Cichos, Szymon Hołownia (Polska 2050), Marek Jakubiak (Wolni Republikanie), Sławomir Mentzen (Konfederacja), Karol Nawrocki (popierany przez PiS), Joanna Senyszyn, Aldona Anna Skirgiełło (Samoobrona), Krzysztof Stanowski, Romuald Starosielec, Piotr Szumlewicz, Rafał Trzaskowski (Koalicja Obywatelska), Marek Woch (Bezpartyjni Samorządowcy) oraz Adrian Zandberg (Partia Razem). Aby wystartować w wyborach kandydat musi zebrać 100 tysięcy podpisów poparcia pod swoją kandydaturą.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Zamknęli Sejm przed nacjonalistami z Niemiec. Wpuścili polskich
Polityka
Donald Tusk oburzony słowami Grzegorza Pudy z PiS. „On naprawdę to powiedział”
Polityka
Konwencja Karola Nawrockiego. „Chcemy dziś żyć w Polsce normalnej”
Polityka
Awantura w Białym Domu. Przemysław Czarnek skomentował zachowanie Wołodymyra Zełenskiego
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Polityka
Duda komentuje kłótnię w Białym Domu. „Zełenski powinien wrócić do stołu rozmów”
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”