„Za grosze. Pracować i (nie) przeżyć”: Po prostu wychodzę

„Za grosze. Pracować i (nie) przeżyć” Barbary Ehrenreich to książka, która stała się współczesnym klasykiem. Nie bez powodu.

Publikacja: 27.01.2023 17:00

„Za grosze. Pracować i (nie) przeżyć”, Barbara Ehrenreich, przeł. Barbara Gadomska, Grupa Wydawnicza

„Za grosze. Pracować i (nie) przeżyć”, Barbara Ehrenreich, przeł. Barbara Gadomska, Grupa Wydawnicza Relacja

Foto: mat.pras.

W USA opublikowano ją w 2001 r. i choć powstała na podstawie doświadczeń autorki „tu i teraz” – nie tylko nie straciła na aktualności, ale stała się memento na dziś. To książka, która jest „rozdzierającym oskarżeniem wobec amerykańskiego marzenia”.

Autorka, która zmarła w 2022 r., 20 lat wcześniej posiadała doktorat z biologii, wykładała na uczelniach i jednocześnie była dziennikarką. W związku z tym zastosowała „staroświecki model dziennikarstwa, czyli sprawdzanie na własnej skórze”. Na wiele miesięcy porzuciła swój zawód, by pójść do pracy na rynku niskopłatnych zajęć i przekonać się, jak wygląda w różnych miejscach USA słynny mit „od pucybuta do milionera”. Poszukując pracy, przedstawiała się jako rozwiedziona gospodyni domowa, która wraca na rynek pracy. Zdawała sobie sprawę ze swoich atutów: mimo przekroczenia 50. roku życia – jest białą kobieta, dla której język angielski jest ojczystym. Chodziło o to, by praca pozwoliła się jej utrzymać, choćby na bardzo skromnym poziomie – opłacić mieszkanie, jedzenie, samochód.

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Plus Minus
Co można wyczytać z priorytetów prezydencji przygotowanych przez polski rząd? Niewiele
Plus Minus
Po co organizowane są plebiscyty na słowo roku? I jakie słowa wygrywały w innych krajach
Plus Minus
Gianfranco Rosi. Artysta, który wciąż ma nadzieję
Plus Minus
„Rozmowy o ludziach i pisaniu”. Dojmujące milczenie telefonu w domu
Plus Minus
„Trojka” Izabeli Morskiej. Tożsamość i groza w cieniu Rosji