Fiskus może zażądać pełnomocnictwa, jeśli nie ma go w aktach

Złożenie dokumentu pełnomocnictwa jest dowodem na to, że strona ustanowiła daną osobę pełnomocnikiem. Dołączenie do akt oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu dokumentu jest obowiązkiem pełnomocnika

Aktualizacja: 29.01.2010 03:00 Publikacja: 29.01.2010 02:00

Fiskus może zażądać pełnomocnictwa, jeśli nie ma go w aktach

Foto: Fotorzepa, Jakub Kamiński

[b]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie z 19 stycznia 2010 r., I SA/Rz 849/09[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy decyzję wójta gminy w przedmiocie określenia M.R. łącznego zobowiązania pieniężnego za 2009 r.

Uznało, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Jego zdaniem przepisu o obowiązku wszczęcia postępowania nie stosuje się do postępowania w sprawie ustalenia zobowiązań podatkowych, które zgodnie z odrębnymi przepisami ustalane są corocznie, jeżeli stan faktyczny, na podstawie którego ustalono wysokość zobowiązania podatkowego za poprzedni okres, nie uległ zmianie.

M.R. złożyła skargę na decyzję kolegium.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd skargę uwzględnił. Stwierdził, że zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania.

Wystarczający powód uchylenia zaskarżonej decyzji stanowi – zdaniem sądu – okoliczność, że [b]w aktach administracyjnych brak dokumentu pełnomocnictwa dla W.K., z którego wynikałoby umocowanie do reprezentowania strony.[/b]

[b]Organy podatkowe doręczały pisma i decyzje W.K., traktując go nie wiadomo na jakiej podstawie jako pełnomocnika M.R. Tymczasem momentem, od którego pełnomocnictwo zostaje skutecznie ustanowione, jest złożenie do akt sprawy oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa albo też dzień zgłoszenia pełnomocnictwa ustnie do protokołu.[/b]

Z drugiej strony pełnomocnictwo wygasa z dniem powiadomienia organu podatkowego o jego odwołaniu przez stronę. Przyczyną wygaśnięcia pełnomocnictwa może też być zrzeczenie się pełnomocnictwa przez osobę, na rzecz której zostało ono ustanowione, a także śmierć mocodawcy.

Wynika to z art. 94 § 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180] kodeksu postępowania administracyjnego[/link] stosowanego w zakresie nieuregulowanym w art. 137 ordynacji podatkowej.

Sąd zwrócił również uwagę na treść art. 168 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?n=1&id=176376&wid=328885]ordynacji podatkowej[/link], który normuje wymagania formalne, jakie musi spełniać strona, by jej czynność procesowa spowodowała zamierzony skutek prawny. Wymieniony przepis posługuje się ogólnym pojęciem podania, przez które należy rozumieć również odwołanie.

Podanie (w tym odwołanie) powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.

Stosownie do art. 169 ordynacji podatkowej organ prowadzący sprawę ma obowiązek wezwania strony do usunięcia istniejących braków formalnych podania, w ustawowym terminie i ze stosownym pouczeniem o skutkach niewykonania wymaganej czynności.

Wspomniany przepis dotyczy wezwania do usunięcia braków możliwych do usunięcia w postępowaniu administracyjnym, a do takich braków, które z łatwością mogą być usunięte, należy niewątpliwie brak pełnomocnictwa.

Sądy i trybunały
Reforma w sprawie statusu tzw. neosędziów gotowa. Wiemy, jak rząd chce naprawić sądy
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat 800 plus w lutym 2025. Można też składać nowe wnioski