Niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego organy prowadzące mają obowiązek przeznaczyć corocznie w uchwałach budżetowych odpowiednie środki finansowe na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających ze świadczeń opieki zdrowotnej.
Ponadto określić powinny rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania. Tak wynika z treści art. 72 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]Karty nauczyciela[/link].
Na podstawie tego przepisu rada powiatu tatrzańskiego podjęła uchwałę, w której ustaliła w budżecie powiatu wysokość środków na Fundusz Zdrowotny dla nauczycieli w 2010 r. w wysokości 0,3 proc. planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat. Ten zapis uchwały został zakwestionowany przez organ nadzoru. Wojewoda małopolski stwierdził, że przepis ten narusza w sposób istotny aktualny porządek prawny, a zwłaszcza art. 72 ust. 1 Karty nauczyciela.
Zdaniem organu nadzoru przepis ten zawiera upoważnienie do wydania przez organ prowadzący szkołę dwóch aktów wykonujących zawarte w nim upoważnienia. Pierwszym jest uchwała budżetowa, w której należy przeznaczyć odpowiednie środki budżetowe na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. Drugim jest uchwała rady określająca rodzaje przyznawanych świadczeń w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, a także warunki i sposób ich przyznawania.
Wojewoda zwrócił również uwagę, że uchwała rady w sprawie rodzajów świadczeń oraz warunków ich przyznawania jest aktem prawa miejscowego. Powinna zatem zawierać tylko i wyłącznie przepisy powszechnie obowiązujące.