Silne gminy nie wytyczają granic

Rozpoczęcie przez gminę procedury zmiany granic nie daje jej żadnych przywilejów

Publikacja: 09.04.2009 07:44

Silne gminy nie wytyczają granic

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

[b]Tak uznał 8 kwietnia 2009 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. K 37/06). [/b]

Jego zdaniem Sejm powinien jednak podjąć się znowelizowania przepisów przewidujących możliwość zmian granic gmin, powiatów i miast, tak by nie podejmowano ich pochopnie.

Trybunał w wyroku z 8 kwietnia rozpatrzył połączone wnioski rad gmin Sicienko, Osielsko, Boguchwała oraz powiatów rzeszowskiego i bydgoskiego.

We wnioskach samorządowcy zarzucali, że obowiązujące przepisy ustawy gminnej, powiatowej wraz z rozporządzeniami dotyczącymi zmiany granic gmin i powiatów ustalają nieostre kryteria przesuwania granic. Wszczęcie postępowania jest bardzo łatwe. Przepisy nie stawiają żadnych barier merytorycznych ani proceduralnych – wystarczy uchwała organu stanowiącego. Bogate gminy często więc składają stosowne wnioski do Rady Ministrów, by zaanektować część terytorium biedniejszego sąsiada. Narusza to samodzielność pomniejszanych gmin.

W procedurze przesuwania granic zajmują pozycję obserwatora, którego opinia nie jest wiążąca. Zdaniem samorządowców Rada Ministrów ma zbyt dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji o przesunięciu granic. Nie można się też odwołać do sądu od jej rozstrzygnięcia.

Na wczorajszej rozprawie Trybunał uznał, że kwestionowane przez samorządowców przepisy są zgodne z ustawą zasadniczą. Ustawodawca może zastrzec konkretne zadania dla innych władz niż samorząd terytorialny. Takie zastrzeżenie w ustawach o samorządzie gminnym i powiatowym dotyczące procedury przesuwania granic nie narusza konstytucji. Zgodne z nią jest także przyznanie Radzie Ministrów kompetencji do decydowania w takich sprawach.

Zdaniem Trybunału nie jest także trafny zarzut uprzywilejowania gminy wszczynającej taką procedurę dla własnej korzyści wbrew stanowisku innych gmin i ich interesom. W przepisach, zdaniem Trybunału, nie ma podstaw do stwierdzenia, że umożliwiają one Radzie Ministrów zmianę granic na korzyść gminy inicjującej postępowanie wbrew stanowisku innych zainteresowanych. Wniosek o zmianę granic samorządowych musi być uzasadniony. Dopiero wtedy Rada Ministrów może go uwzględnić.

Trybunał stwierdził, że [b]konstytucja gwarantuje sądową ochronę samodzielności gminy, ale decyzja w sprawie przesunięcia granic nie prowadzi do jej ograniczenia[/b].

[b]Tak uznał 8 kwietnia 2009 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. K 37/06). [/b]

Jego zdaniem Sejm powinien jednak podjąć się znowelizowania przepisów przewidujących możliwość zmian granic gmin, powiatów i miast, tak by nie podejmowano ich pochopnie.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Sądy i trybunały
Reforma w sprawie statusu tzw. neosędziów gotowa. Wiemy, jak rząd chce naprawić sądy
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat 800 plus w lutym 2025. Można też składać nowe wnioski