Rafał Kran: Nowy projekt zmian w podatku od nieruchomości

Zmiany nie są jedynie kosmetyczne. Generalnie należy ocenić, że nie zmierzają one do wzrostu obciążeń po stronie podatników – pisze doradca podatkowy i partner w zespole nieruchomości MDDP.

Publikacja: 05.09.2024 13:24

Zmiany w projekcie nowelizacji podatku od nieruchomości generalnie nie zmierzają do wzrostu obciążeń

Zmiany w projekcie nowelizacji podatku od nieruchomości generalnie nie zmierzają do wzrostu obciążeń po stronie podatników – ocenia Rafał Kran, doradca podatkowy i partner w zespole nieruchomości MDDP.

Foto: Mat. prasowe

3 września br. Ministerstwo Finansów opublikowało nowy projekt zmian w podatku od nieruchomości. Poprzedni projekt był przedmiotem konferencji uzgodnieniowej, w której uczestniczyli również przedstawiciele gmin i biznesu. Zgłoszono liczne uwagi. Celem Ministerstwa było generalnie zachowanie status quo w porównaniu do aktualnego stanu prawnego. Założeniem drugiej wersji projektu jest choćby częściowe pogodzenie różnych interesów. Nowe brzmienie przepisów ma wejść w życie od 2025 r. Aby to się udało, ustawa musi być opublikowana w Dzienniku Ustaw do końca listopada br. Trudno ocenić, czy posłowie i senatorowie będą chcieli modyfikować projekt we własnym zakresie. Projekt przejdzie jeszcze jeden etap konsultacji publicznych.

Zmiany nie są jedynie kosmetyczne. Generalnie należy ocenić, że nie zmierzają one do wzrostu obciążeń po stronie podatników. Szczegóły zależą od branży i rodzaju posiadanego majątku. Istotną zmianą jest rezygnacja z przesłanki „całości techniczno-użytkowej”, a więc najbardziej kontrowersyjnego elementu pierwszego projektu. Na tej podstawie gminy mogłyby żądać podatku nie tylko od obiektów budowlanych, ale również od różnych komponentów technicznych, np. urządzeń elektronicznych, które są tylko uzupełniającym komponentem majątku. Szczególnie zadowolona może być branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Podobne postulaty zgłaszali przedstawiciele energetyki konwencjonalnej i wodnej, ale nie zostały one uwzględnione. Innym przykładem są wyciągi narciarskie, które mają być opodatkowane tylko od części budowlanych, z pominięciem w podstawie opodatkowania, m.in. krzesełek czy gondol. Podatkowi nie mają też wprost podlegać obiekty małej architektury, np. wiaty rowerowe i inne elementy architektury ogrodowej i rekreacyjnej.

Czytaj więcej

Daniel Panek: Podatek od nieruchomości 2.0 – nowy projekt nowelizacji

Powodem procedowanych zmian jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 4.7.2023 r., w którym zakwestionowano powiązanie definicji budynku i budowli z Prawem budowlanym. Naturalne wydawało się więc, że nowa regulacja powinna być niezależna od tej gałęzi prawa. To założenie realizowała pierwsza wersja projektu. Nowa wersja w zaskakujący sposób wraca to powiązań pomiędzy podatkiem od nieruchomości a Prawem budowlanym, choć w inny sposób. Budynki i budowle, aby podlegały opodatkowaniu mają być obiektami wzniesionymi w wyniku robót budowlanych. Z jednej strony powinno to wyeliminować z opodatkowania elementy ściśle techniczne, prefabrykowane, które podlegają montażowi i na które nie ma konieczności uzyskiwania pozwolenia na budowę czy innej formy zgłoszenia. Z drugiej strony zakres opodatkowania w wielu przypadkach może zależeć od dokumentacji budowlanej oraz podejść organów administracji budowlanej w danej gminie.

Kontrowersyjny jest natomiast powrót do mało precyzyjnej kategorii urządzeń budowlanych jako typu budowli. W ostatnich latach był to jeden z głównych obszarów sporów. Pierwsza wersja projektu nie nawiązywała do tej kategorii, a w najnowszej znów jest ona uwzględniona, choć w nieco zmienionej formie. W wielu miejscach nowa regulacja jest kazuistyczna. Niemniej część obszarów została uregulowana w sposób ogólnikowy, np. zakres odrębnego opodatkowania budowli w budynkach. Spory w tym zakresie zapewne nie ustaną, a mogą być wręcz zintensyfikowane.

Inne modyfikacje dotyczą m.in.:

- powrót do generalnego pierwszeństwa definicji budynku przed definicją budowli

- korekty w zakresie opodatkowania obiektów kubaturowych, np. zbiorników z zachowaniem założenia, że opodatkowaniu podlega cały obiekt, w tym część techniczna;

- rezygnacja z odwoływania się do przekryć namiotowych i hangarów jako typów budowli;

- doprecyzowanie komponentów sieci technicznych, które podlegają opodatkowaniu;

W związku z objęciem niższą stawką podatkową pomieszczeń służących do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (m.in. garaże wielostanowiskowe), osoby fizyczne nie będą zobowiązane do składania korekt informacji. Organy podatkowe z urzędu uwzględnią nową stawkę podatku.

Z kolei przedsiębiorcy składający coroczne deklaracje na podatek od nieruchomości będą mogli odroczyć termin tego obowiązku z końca stycznia na koniec marca, co powinno im pozwolić na weryfikacje majątku pod kątem nowych regulacji. Niemniej nie zwalnia to z obowiązku zapłaty miesięcznych rat podatku w standardowych terminach według uśrednionej wartości z roku poprzedniego. Ewentualne zaległości do wyrównania nie będą oprocentowane.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Europa może być znów wielka?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Donald Trump rąbie siekierą, Europa odpowiada skalpelem
Opinie Ekonomiczne
Bjørn Lomborg: Skąd wziąć pieniądze na obronę Europy
Opinie Ekonomiczne
Profesor Sławiński: Stablecoins to kolejna odsłona demokratyzacji spekulacji
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Czarny łabędź w Białym Domu, krew na Wall Street
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń