Debata zorganizowana we współpracy z Google'em
W ostatnich miesiącach polski handel stanął w obliczu wielkich zmian, wiosenne zamknięcie centrów handlowych spowodowało, że dla wielu firm internet stał się główną, a często jedyną, formą dotarcia do klienta. Okazało się to ogromnym wyzwaniem dla sektora, zmagano się z ogromnym skokiem liczby zamówień. Tym zagadnieniom poświęcona była zorganizowana przez „Rzeczpospolitą" debata „Jak technologia może wspierać polską branże handlową? Chmura platformą wyboru dla e-commerce".
Nagły przeskok
Marka biżuteryjna Ania Kruk przez internet sporo sprzedawała, ale przez salony stacjonarne również. – Najważniejszy okazał się zrównoważony model, opieramy się na kilku sektorach – handel online i stacjonarny, ale także działania B2B czyli projekty dla konkretnych podmiotów oraz sprzedaż przez sieci partnerskie. To co najbardziej ucierpiało w ostatnim czasie to sprzedaż na lotniskach, te miejsca najwolniej odrabiają sprzedaż – mówi Anna Kruk, prezes marki. – Jeśli chodzi o salony stacjonarne to lockdown z marca i kwietnia mocno odrobiliśmy online, mniej więcej udało się to zrównoważyć. Każdy z lockdownów uczy nas czegoś innego i popycha firmę w nieco innym kierunku – dodaje.
Dla tej marki wiosna była lekcją, jak podchodzić do budżetów e-marketingowych – dominowała ostrożność. – Postawieni na online drastycznie zwiększyliśmy wydatki na reklamę online, co dało nam zupełnie niespodziewany poziom przychodów z tego sektora – dodaje Anna Kruk.
Jeszcze niedawno światowy handel w 90 proc. opierał się na przychodach ze sklepów, pierwszy lockdown był więc szokiem dla wszystkich. – W 2019 r. tylko 11 proc. przychodów LPP pochodziło ze sprzedaży online, stąd zamknięcie sklepów było dla nas trudną sytuacją. Od dłuższego czasu przygotowywaliśmy się do kryzysu, zarządzając gotówką w sposób konserwatywny. Mimo to odcięcie 90 proc. naszej działalności przypominało po prostu zawał. Do tego dochodził czynnik czasu. Nikt nie miał świadomości, kiedy handel zostanie przywrócony – mówi Jacek Kujawa, wiceprezes LPP, właściciela marek Reserved, House, Cropp.