Muzyk na kolei

Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Od poniedziałku do piątku restrukturyzuje firmę, tnie koszty i negocjuje ze związkowcami. W weekendy pracuje nad pierwszą płytą

Publikacja: 10.04.2009 02:18

Wojciech Balczun za swój najważniejszy cel uważa wyprowadzenie Cargo na prostą

Wojciech Balczun za swój najważniejszy cel uważa wyprowadzenie Cargo na prostą

Foto: PARKIET, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Od 28 stycznia 2008 r. jest prezesem PKP Cargo, państwowej kolei towarowej. Ma 39 lat. Jest absolwentem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończył podyplomowe studia menedżerskie MBA walidowane przez Rotterdam School of Management Erasmus University.

Zanim objął stanowisko prezesa drugiej co do wielkości kolei towarowej w Europie, przez sześć lat pracował w PKO BP – zajmował stanowisko dyrektora zarządzającego marketingiem detalicznym banku. Przewodniczył też radzie nadzorczej Inteligo Financial Services oraz, od 2005 do 2007 roku, radzie nadzorczej PKP SA.

Głównym zadaniem Wojciecha Balczuna jako nowego prezesa Cargo była szybka restrukturyzacja, która nie może zostać przeprowadzona bez zwolnień. To wymagało jednak porozumienia ze związkami zawodowymi. Jest ich w spółce 15. Negocjacje trwały miesiącami. Z władzami związkowców spotkał się już w 2006 r. Wówczas jako szef rady PKP SA został społecznym mediatorem w sporze zbiorowym dotyczącym podwyżek. Udało mu się doprowadzić do podpisania porozumienia między związkami i zarządem spółki.

– Mój podstawowy cel zawodowy to wyprowadzenie Cargo na prostą – mówi Wojciech Balczun.

– To będzie jego albo wielki sukces, albo jeszcze większa porażka – mówi nieoficjalnie jedn-ej z konkurentów.

Rywale go doceniają, choć nie zgadzają się z wszystkimi jego posunięciami. Prywatni przewoźnicy zarzucają mu m.in. stosowanie dumpingowej polityki cenowej.

– Działa w interesie firmy – mówi Mieczysław Olender, prezes PCC Rail. – To człowiek dynamiczny, rozumiejący współczesne zasady funkcjonowania na wolnym konkurencyjnym rynku. Jest rzeczowy, odważny, dobrze wykorzystuje obecny moment na rynku i możliwości firmy dla przeprowadzenia maksymalnych reform – dodaje Olender.

Wojciech Balczun, jak sam przyznaje, lubi wyzwania. A niewątpliwie jest nim przeprowadzenie restrukturyzacji Cargo. Zmniejszył liczbę zakładów, ustalił plan zwolnień i cięcia kosztów w firmie. – I nie mam strajków – dodaje z uśmiechem.

Ma dwie natury. W tygodniu jest biznesmenem, w weekendy rockmanem. – Odpoczywam w niestandardowy sposób, komponując muzykę, głównie rockową – przyznaje prezes PKP Cargo. To jego hobby, którym zajmuje się od 25 lat. Czas na nie ma tylko w weekendy. – To pasja, która została mi jeszcze z młodzieńczych czasów – podsumowuje.

Orły ESG

„Rzeczpospolita” nagrodziła zrównoważone przedsiębiorstwa

Poznaj laureatów

Lata pracy mają zaowocować wydaniem jeszcze w tym roku pierwszej płyty. Pracuje nad nią ze Zbigniewem Krepsem, gitarzystą grającym m.in. z Marylą Rodowicz. Sam gra na gitarze, basie i klawiszach. Jest żonaty, ma dwóch synów.

Od 28 stycznia 2008 r. jest prezesem PKP Cargo, państwowej kolei towarowej. Ma 39 lat. Jest absolwentem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończył podyplomowe studia menedżerskie MBA walidowane przez Rotterdam School of Management Erasmus University.

Zanim objął stanowisko prezesa drugiej co do wielkości kolei towarowej w Europie, przez sześć lat pracował w PKO BP – zajmował stanowisko dyrektora zarządzającego marketingiem detalicznym banku. Przewodniczył też radzie nadzorczej Inteligo Financial Services oraz, od 2005 do 2007 roku, radzie nadzorczej PKP SA.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Polscy milionerzy wolą luksusowe samochody i spa niż nieruchomości