Accor łowi niezależne hotele

Wejście do naszej sieci daje szansę na poprawienie wyników - mówi Yann Caill?re, wiceprezes Accoru

Publikacja: 21.05.2012 17:52

Accor łowi niezależne hotele

Foto: spółka

Właściciele hoteli w Polsce narzekają na niskie ceny. Czy stawki będą zatem rosnąć?

Yann Caillere:

Poziom cen pokoi hotelowych w dużej mierze uzależniony jest od popytu i podaży na danym rynku. Europejska gospodarka ciągle nie daje mocnych i trwałych oznak stabilizacji i wzrostu. W Polsce sytuacja gospodarcza jest relatywnie dobra, co daje nam podstawę do pozytywnych prognoz. W dłuższej perspektywie liczymy na wzrost sprzedaży i poziomu cen.

Jak pan ocenia kondycję branży hotelowej po pierwszym kwartale 2012 r.?

Jesteśmy zadowoleni z wyników. Kluczowe dla nas rynki: francuski, niemiecki czy brytyjski, nadal są silne, inne, w krajach jak: Hiszpania, Portugalia, Włochy, Irlandia, jeszcze przeżywają trudności. W każdym razie obserwujemy pozytywny trend w całej Europie – stopniowo rosnący popyt i poziom cen, pomimo kalendarza świąt i dni wolnych w maju.

Jak na tym tle przedstawia się sytuacja polskiego rynku?

Tendencje wzrostowe odnotowane w 2011 r. nieznacznie osłabły w I kwartale 2012 r., co jednak nie oznacza zmiany trendu. W związku z sezonowością w trzech pierwszych miesiącach roku zazwyczaj obserwujemy niższą sprzedaż szczególnie w segmencie hoteli biznesowych. Tradycyjnie najlepsze wyniki osiągają hotele na rynkach warszawskim, krakowskim oraz wrocławskim. Nieco słabiej prezentują się rynki katowicki i poznański.

Jakie cele Accor wyznaczył dla swych hoteli w Polsce?

Zarząd Orbisu podejmuje kolejne kroki mające na celu pełną koncentrację na podstawowym zakresie działalności, jaką jest hotelarstwo. W tym roku otworzyliśmy już pięć nowych hoteli oferujących łącznie 760 pokoi, wszystkie kategorii ekonomicznej. Zostały zaprojektowane według najnowszych standardów oraz zgodnie ze strategią wypracowaną dla megamarki Ibis, której kluczowymi elementami są: prostota, nowoczesność i komfort.

Negocjujemy także szereg umów franczyzowych i zarządzania zawieranych w ramach realizacji strategii asset light, wdrożonej niedawno przez Orbis.

W Polsce większość hoteli to obiekty niezależne.

Jaka jest ich przyszłość?

Na rynku europejskim widzimy wyraźnie odejście od bycia hotelem niezależnym na rzecz sieci hotelarskich. Tendencja ta jest obecna na rynku od lat, jednak proces ten postępuje coraz szybciej. Wymagania klientów stale rosną, a niezależnym hotelom bardzo trudno sprostać konkurencji internetowych pośredników czy sieciowym programom lojalnościowym.

Dlatego Orbis proponuje niezależnym hotelom wejście do swej sieci poprzez franczyzę?

Widzimy, że nasze marki oraz oferowana franczyza są coraz bardziej atrakcyjne dla niezależnych hoteli. Dzieje się tak, ponieważ proponujemy im dokładnie to, czego potrzebują. W Polsce zaledwie 11 proc. hoteli funkcjonuje w ramach określonych sieci. Widzimy więc potencjał rozwojowy dla franczyzy oraz zarządzania hotelami na podstawie umów, które to programy stanowią element naszej strategii „asset light" w Polsce.

Jakie korzyści przynosi franczyza dużym grupom hotelowym?

Taki model rozwoju pomaga zredukować cykliczność działalności, a wymaga mniejszych inwestycji i niższych nakładów kapitałowych. Sieć pozyskuje bazę klientów niezależnych hoteli, ponadto coraz większa liczba instytucjonalnych inwestorów zainteresowana jest lokowaniem środków w branży hotelarskiej, byciem właścicielami hoteli. W rezultacie im więcej hoteli franczyzowych działa w sieci, tym lepsze osiągają wyniki. Jest to naturalny proces dojrzewania branży.

Jest coraz więcej hoteli ekonomicznych z niewielkim personelem lub wręcz bezobsługowych. Czy to tendencja rozwoju branży w przyszłości?

Serwis w takim hotelu jest ograniczony, ale nadal jest oferowany. Segment ten funkcjonuje dobrze, lecz pozostaje pewnego rodzaju rynkową niszą. Sytuacja w innych segmentach rynku rysuje się inaczej. Liczba hoteli oraz marek hotelowych rośnie, więc nie możemy mówić o żadnej ogólnej tendencji w tym zakresie.

CV

Yann Caillère (57 lat) jest wiceprezesem Accoru ds. operacyjnych. Odpowiada za działalność operacyjną grupy w krajach Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji i Pacyfiku oraz obu Ameryk. Wcześniej pracował m.in. w firmach Frantel, Compagnie Internationale des Wagons Lits oraz Pullman. W Accorze pracuje od stycznia 2006 roku.

Właściciele hoteli w Polsce narzekają na niskie ceny. Czy stawki będą zatem rosnąć?

Yann Caillere:

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Polscy milionerzy wolą luksusowe samochody i spa niż nieruchomości