Wysokie standardy i regulacje prawne

Regulacje prawne nie wystarczą – zapewnienie wysokich standardów w relacjach pomiędzy użytkownikami wyrobów medycznych i ich dostawcami

Publikacja: 24.06.2008 15:56

Prowadzenie działalności bez kontaktów i współpracy pomiędzy producentami/dostawcami oraz użytkownikami wyrobów medycznych jest niemożliwe. Jak jednak zapewnić taką ich formę, aby nie prowadziły do możliwości ocenienia ich jako nieetyczne albo jeszcze gorzej – korupcyjne?

Każde z zaangażowanych środowisk konstruuje w tym celu swoje kodeksy etyki i inne spisy zasad swego działania i współpracy. Jednak samo ich istnienie nie gwarantuje jednakowego stosowania się do nich przez partnerów. Analiza wielu przypadków wskazuje, że odsetek przypadków zdecydowanie korupcyjnych, jak i jednoznacznie zgodnych z prawem jest mniejszy niż łączny odsetek przypadków wątpliwych. Przypadki wątpliwe wynikają albo z niejednoznaczności zapisów spotykanych w aktach prawnych, albo z różnic interpretacyjnych.

Dlatego przepisy prawa nie zastąpią wysokich standardów etycznych w kontaktach między producentami i użytkownikami wyrobów medycznych. Wiele organizacji, w tym Związek Technologii Medycznych z Niemiec (BVMed), a w Polsce POLMED, podejmuje działania w celu stworzenia standardów i wzorców zachowań w obszarze współpracy rynku i użytkowników wyrobów medycznych, w tym także lekarzy.

Przykładowo, wspieranie rozwoju zawodowego i naukowego przedstawicieli środowisk medycznych przez współfinansowanie przez przemysł ich udziału w kongresach, konferencjach czy seminariach w kraju i za granicą, bądź organizowanie przez przemysł szkoleń produktowych lub w zakresie nowych procedur medycznych, możliwych do zastosowania dzięki nowym technologiom medycznym, winno opierać się na czterech zasadach:

– rozdzielności – wyraźnego rozdzielenia działalności operacyjnej przemysłu od oferowanego wsparcia środowiskom medycznym oraz ich przedstawicielom,

– transparentności – oferowanie przedstawicielom środowisk medycznych wsparcia ich rozwoju odbywa się za wiedzą i zgodą przełożonych,

– adekwatności – świadczenie lub wsparcie oferowane jest w minimalnym zakresie niezbędnym dla osiągnięcia wyznaczonych celów,

– dokumentacji – prośby, oferty, zaproszenia, zgody i wszelkie uzgodnienia pomiędzy stronami dokonywane są w formie pisemnej i archiwizowane.

Prowadzenie działalności bez kontaktów i współpracy pomiędzy producentami/dostawcami oraz użytkownikami wyrobów medycznych jest niemożliwe. Jak jednak zapewnić taką ich formę, aby nie prowadziły do możliwości ocenienia ich jako nieetyczne albo jeszcze gorzej – korupcyjne?

Każde z zaangażowanych środowisk konstruuje w tym celu swoje kodeksy etyki i inne spisy zasad swego działania i współpracy. Jednak samo ich istnienie nie gwarantuje jednakowego stosowania się do nich przez partnerów. Analiza wielu przypadków wskazuje, że odsetek przypadków zdecydowanie korupcyjnych, jak i jednoznacznie zgodnych z prawem jest mniejszy niż łączny odsetek przypadków wątpliwych. Przypadki wątpliwe wynikają albo z niejednoznaczności zapisów spotykanych w aktach prawnych, albo z różnic interpretacyjnych.

Ochrona zdrowia
Podwyżka składki zdrowotnej uratuje budżet NFZ? To i tak za mało
Ochrona zdrowia
Izabela Leszczyna: w szpitalu najdroższe jest puste łóżko. A na niektórych oddziałach hula wiatr
Ochrona zdrowia
Pacjenci kardiologiczni dostaną elektroniczną kartę. Rząd przyjął projekt
Ochrona zdrowia
Szpitale dostaną pieniądze. Znak zapytania przy świadczeniach limitowanych
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Ochrona zdrowia
NIK: Nawet 452 proc. dysproporcji w dostępie do onkologów między regionami
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń