Pani X uzyskała unijny certyfikat COVID po przyjęciu szczepionki się w czerwcu, gdy miała jeszcze poprzedni numer PESEL. Numer ten potem został zmieniony i zaktualizowany we wszystkich systemach. Dlaczego? Numer PESEL jest zmieniany w przypadku sprostowania daty urodzenia; zmiany płci; nadania numeru PESEL na skutek omyłki organu administracji publicznej mającej wpływ na numer PESEL lub wprowadzenia w błąd organu administracji publicznej co do tożsamości osoby. Jedna z tych sytuacji była powodem zmiany PESEL pani X.
Niestety, po zmianie PESEL jej certyfikat szczepienia przestał być widoczny w aplikacji Indywidualne Konto Pacjenta. W Centrum e-Zdrowia dostała informację o braku zgody na przepisanie danych pacjenta ze starego numeru PESEL na nowy.
W sierpniu 2021 r. Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił w tej sprawie do dyrektora Centrum e-Zdrowia, które jest administratorem systemu gromadzącego informacje o szczepieniach i odpowiada za wydawanie Unijnego Certyfikatu Cyfrowego COVID w Polsce.
Czytaj więcej
Unijny certyfikat covidowy może się okazać pomocny przy przekraczaniu granic. Dotychczasowego paszportu jednak nie zastąpi.
- Zgłoszenie obywatela legitymującego się nowym numerem identyfikacyjnym, dotyczące utraty dostępu do dokumentacji medycznej, powinno zostać rozpatrzone z uwzględnieniem rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID oraz ochrony danych osobowych. Centrum e-Zdrowia powinno zatem wydać nowy unijny certyfikat cyfrowy COVID z aktualnymi danymi osobowymi zgłaszającego - twierdzi RPO.