Biurkowcy i nomadzi. Jak dziś chcemy pracować?

Polski rynek biurowy rozwija się najszybciej wśród krajów CEE – wynika z danych firmy doradczej Colliers. Przyspiesza transformacja cyfrowa.

Publikacja: 05.03.2025 15:55

Nowa siedziba firmy doradczej Colliers mieści się w budynku The Form przy ul. Pańskiej, niedaleko st

Nowa siedziba firmy doradczej Colliers mieści się w budynku The Form przy ul. Pańskiej, niedaleko stacji metra Daszyńskiego

Foto: mat.prasowe

aig

Warszawa z podażą biur 6,29 mln mkw. dominuje nad pozostałymi stolicami regionu. W Pradze jest ponad 3,9 mln mkw. powierzchni biurowej, w Budapeszcie – ponad 4,4 mln, w Bukareszcie – ponad 3,4 mln mkw., w Sofii – niespełna 2,5 mln mkw.- podaje Colliers.

Czytaj więcej

Urzędnicy idą do nowoczesnych biur

Perspektywy rynku biurowego

- Pandemia, a wraz z nią zmiany w modelu pracy, oraz niepewność związana m.in. z inwazją na Ukrainę, doprowadziły do ostrożności inwestorów i znaczącego ograniczenia nowych projektów biurowych – wskazują analitycy Colliers. - W 2023 r. w Warszawie oddano zaledwie 60,8 tys. mkw. powierzchni biurowej, a w 2024 r. odnotowano wyjątkowo małą podaż w miastach regionalnych – 123 tys. mkw.

Colliers podaje, że w budowie jest ponad 531 tys. mkw. biur, z czego 51 proc. w Warszawie. - Liczba realizowanych i planowanych inwestycji wskazuje na zbliżający się w latach 2028-2029 znaczący wzrost ilości powierzchni, zwłaszcza w centrum stolicy – mówią autorzy raportu. - Ponadto transformacja cyfrowa nabiera tempa – już co trzecia firma w Polsce jest znacznie zdigitalizowana, a w ciągu ostatnich trzech lat dwukrotnie wzrosła liczba organizacji korzystających z AI.

Firmy coraz częściej szukają także elastycznych rozwiązań, które pozwolą im odpowiedzieć na aktualne wyzwania i dostosować się do nowych realiów biznesowych.

– Ożywienie polskiej gospodarki zasilane jest przez konsumpcję oraz odbudowujące się inwestycje. Firmy koncentrują się na poprawie efektywności i optymalizacji kosztów. Transformacja cyfrowa przyspiesza – automatyzacja i AI zmieniają sposób pracy i zwiększają wydajność. Wysokie ceny energii wymuszają nowe podejście do zarządzania przestrzeniami biurowymi, gdzie ważną rolę odgrywają zrównoważony rozwój i rozwiązania obniżające ślad węglowy – mówi Grzegorz Sielewicz, dyrektor działu analiz ekonomicznych i rynkowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Colliers.

Ile za wynajem biura

Firma podaje, że czynsze bazowe za mkw. biur w Warszawie to nawet 28,5 euro za mkw. miesięcznie. W jednej ze stołecznych nowoczesnych wież czynsze sięgają 35 euro, co jeszcze niedawno byłoby przez rynek nie do zaakceptowania. W Sofii czynsze bazowe to 16 euro za mkw. biura, w Pradze – 29, w Budapeszcie – 25,5, w Bukareszcie – 22 euro za mkw. 

- Biura w Polsce są wciąż poszukiwane – podkreśla Katarzyna Tasarek-Skrok, ekspertka firmy Colliers.

Analitycy wskazują, że stawki najmu biur w Warszawie w ciągu roku wzrosły o 4,6 proc. w Warszawie, o ok. 6 proc. we Wrocławiu i Poznaniu i o 14 proc. w Krakowie.

Rosną też opłaty eksploatacyjne w największych miastach – w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście i Poznaniu. - Jedynie w Katowicach i Łodzi stawki pozostały na niezmienionym poziomie – wskazują eksperci.

Praca w skupieniu, aplikacje i interakcje

- Biura potrzebują nowoczesnych rozwiązań, które pozwolą im zachować konkurencyjność i efektywność. Aż 96 proc. pracowników działa dziś w modelu hybrydowym, co zmienia sposób komunikacji i współpracy – wskazują eksperci Colliers. - Jednak osłabione poczucie przynależności, zgłaszane przez 66 proc. respondentów, negatywnie wpływa na relacje zawodowe i satysfakcję z pracy.

Analiza oczekiwań pozwoliła zidentyfikować trzy główne typy pracowników Colliers. - Pierwszym są biurkowcy, którzy większość czasu spędzają, wykonując pracę indywidualną. Ważne jest dla nich ergonomiczne stanowisko pracy i bliskość zespołu. Kolejny typ użytkownika to nomadzi, czyli osoby, dla których obecność w biurze to przede wszystkim spotkania. Mimo że większość czasu spędzają przemieszczając się pomiędzy różnymi przestrzeniami do współpracy, korzystają również z biurek i miejsc pracy w skupieniu – wskazują eksperci. - Trzeci typ to supernomadzi, którzy praktycznie cały czas spędzają na spotkaniach i interakcjach.

Czytaj więcej

Biurowiec The Form otwarty na najemców

Nowa siedziba Colliers mieści się w nowo otwartym budynku The Form przy ul. Pańskiej, niedaleko stacji metra Daszyńskiego. - Biuro zostało zaprojektowano zgodnie z naszą autorską koncepcją Newffice – mówią przedstawiciele firmy.- Koncepcja łączy elastyczność z efektywnością, a technologia służy ludziom. To środowisko pracy, które uwzględnia kluczowe trendy, takie jak cyfrowe ekstensje, dostęp na żądanie, siłę wspólnoty i potrzebę koncentracji. W obliczu rosnącej popularności systemów współdzielenia biurek (już 73 proc. firm wdrożyło lub wdraża takie rozwiązania), Newffice redefiniuje to, jak powinno funkcjonować nowoczesne środowisko pracy.

- W dni koordynacyjne zespoły rezerwują strefy zwane team hubami, wspierające współpracę i wymianę myśli. W pozostałe dni użytkownicy korzystają z biura jak coworku – tłumaczy Dorota Osiecka, partnerka, dyrektorka Colliers Define. - Rezerwacji dokonuje się za pomocą aplikacji pozwalającej na tak zwaną dynamiczną alokację - czyli dobieranie przestrzeni adekwatnej do wielkości i potrzeb zespołu, który powinien razem pracować.

Warszawa z podażą biur 6,29 mln mkw. dominuje nad pozostałymi stolicami regionu. W Pradze jest ponad 3,9 mln mkw. powierzchni biurowej, w Budapeszcie – ponad 4,4 mln, w Bukareszcie – ponad 3,4 mln mkw., w Sofii – niespełna 2,5 mln mkw.- podaje Colliers.

Perspektywy rynku biurowego

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Clou Lindego. Osiedle z coworkiem i miejscem do ćwiczeń
Nieruchomości
Większa oferta mieszkań z drugiej ręki. Co cenami?
Nieruchomości
Mirbud i JHM z apetytem na dużą inwestycję wielofunkcyjną w Łodzi
Nieruchomości
Dla kogo będą budować deweloperzy? Jak zmieniają się ceny mieszkań?
Nieruchomości
Mieszkania. Cenniki zamrożone, rynek w fazie stabilizacji
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”