Coraz więcej parków handlowych w Polsce. Na celowniku małe miasta

Od początku roku przybyły w Polsce 23 obiekty handlowe, z czego 21 to parki – wynika z analiz firmy doradczej CBRE.

Publikacja: 12.08.2024 11:52

Otworzony w sierpniu 2022 roku Vendo Park Skarżysko-Kamienna zwiększył powierzchnię handlową

Otworzony w sierpniu 2022 roku Vendo Park Skarżysko-Kamienna zwiększył powierzchnię handlową

Foto: Mat.prasowe

aig

Z nowego raportu CBRE wynika, że za rozwój rynku handlowego w Polsce odpowiadają przede wszystkim parki handlowe.  Z 210,2 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej oddanej do użytku w I połowie 2024 roku 91 proc. stanowiły właśnie takie obiekty.

Czytaj więcej

Silwana w Gorzowie w nowych rękach. Park handlowy zmieni nazwę

Dobre warunki do rozwoju handlu

Od początku roku przybyły w Polsce 23 obiekty zakupowe, w tym 21 parków handlowych. Poza tym rozbudowano dziewięć obiektów. - Zainteresowanie deweloperów przesuwa się w kierunku małych miast. Biorąc pod uwagę całą powierzchnię handlową w Polsce, już 27 proc. znajduje się w niewielkich miejscowościach – podają autorzy raportu.

Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE, ocenia, że warunki do rozwoju sektora handlowego są coraz lepsze. - Inflacja spadła z 3,7 proc. w styczniu do 2,6 proc. w czerwcu, a sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie roku wzrosła o 4,9 proc. w ujęciu rocznym – podaje Mariusz Majkowski. – Odnotowujemy dużą aktywność deweloperów na rynku parków handlowych o powierzchni nieprzekraczającej 10 tys. mkw., a także obiektów convenience, czyli dostosowanych do wygodnych zakupów, z bezpośrednim wejściem z ulicy.

Dyrektor zaznacza, że inwestorzy koncentrują się na małych miastach, do 100 tys. mieszkańców. - Powierzchnia handlowa w takich miejscowościach rośnie najszybciej. Sporo dzieje się także na rynku dużych centrów handlowych, gdzie widzimy coraz więcej rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów – mówi Mariusz Majkowski.

Trendy na rynku handlowym i nowe marki

Jak podaje CBRE, całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce to ok. 14,25 mln mkw. W I połowie 2024 r. przybyło 210,2 tys. mkw. Wśród największych nowych projektów wprowadzonych na rynek są OTO Park Koszalin (38 tys. mkw.), Galeria Starówka w Lesznie (15,2 tys. mkw.) oraz S1 Bytom (14,2 tys. mkw.).

Na koniec II kwartału tego roku w budowie było niemal 573,4 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad połowa (54 proc.) zasili małe miasta. Trzy czwarte (76 proc.) stanowią parki handlowe.

- Właściciele sklepów rozwijają strategię omnichannel, a więc poszerzanie zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i online. Dopasowują się w ten sposób do potrzeb konsumentów, którzy cenią sobie wygodę zakupów „z domu”, jak również możliwość zobaczenia produktu na żywo, w sklepie, zgodnie z trendem ROPO (Research Online, Purchase Offline) – podają autorzy raportu CBRE.  - Z tej strategii ewoluuje trend „phygital”, łączący fizyczne i cyfrowe doświadczenia w handlu. Oprócz nowych trendów na polskim rynku detalicznym cały czas pojawiają się nowe zagraniczne marki. W I połowie 2024 roku do naszego kraju weszły Made by Society i Luca z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii.

Czytaj więcej

Najemcy wchodzą do parku handlowego w Rudzie Śląskiej

Stawki najmu powierzchni handlowej są stabilne  

Koszty wynajmu powierzchni handlowej w najlepszych centrach handlowych utrzymały dotychczasowy poziom. W Warszawie wahają się od 100 do 130 euro za mkw. miesięcznie, a w innych dużych miastach – od 40 do 60 euro za mkw. W parkach handlowych czynsze wynoszą średnio 9-12 euro za mkw. za miesiąc.

Z nowego raportu CBRE wynika, że za rozwój rynku handlowego w Polsce odpowiadają przede wszystkim parki handlowe.  Z 210,2 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej oddanej do użytku w I połowie 2024 roku 91 proc. stanowiły właśnie takie obiekty.

Dobre warunki do rozwoju handlu

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Archicom po konferencji: cel sprzedaży na ten rok w dół
Nieruchomości
Trust Investment z nowymi inwestycjami
Nieruchomości
Port Praski. Czterogwiazdkowy hotel z zabytkowymi elementami
Nieruchomości
Kupujący mają w czym wybierać. Znikają najtańsze mieszkania
Nieruchomości
Vantage Developent powiększa platformę PRS i poprawia wyniki