Hotele już gotowe na święta

Nocleg w cztero- lub pięciogwiazdkowym hotelu w okresie świąt kosztuje średnio 636 zł. W czasie sylwestra – ok. 680 zł.

Publikacja: 16.11.2023 21:07

Hotele oferują atrakcyjne pakiety świąteczne i noworoczne. Zainteresowanie wyjazdami w tym czasie je

Hotele oferują atrakcyjne pakiety świąteczne i noworoczne. Zainteresowanie wyjazdami w tym czasie jest większe niż rok temu

Foto: AdobeStock

Do świąt i sylwestra zostało ledwie kilka tygodni. Większość hoteli, jak podkreśla Marcin Mączyński, sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP), na ten czas jest już przygotowana. Oferują pakiety świąteczne i noworoczne.

– Zalety takiego rozwiązania: w jednej cenie goście dostają noclegi, wyżywienie i często dodatkowe korzyści, jak np. uroczysta wigilijna kolacja, świąteczne ognisko z kuligiem, udział w balu czy imprezie tanecznej lub zniżki do spa – wymienia Marcin Mączyński.

Jego zdaniem dużą popularnością, głównie w hotelach wypoczynkowych, cieszą się od lat bale sylwestrowe. – Nie zabraknie ich w ofercie także w tym roku – zapewnia. – Hotelarze liczą na dobry sezon, a jeśli w górach dopisze pogoda, z uroków polskich stoków skorzysta także wielu narciarzy.

Nad morzem i w górach

Mączyński zwraca uwagę na wydłużające się okienko rezerwacyjne (czas od rezerwacji do przyjazdu do hotelu).

– Jest jednak za wcześnie, by prognozować obłożenie w okresie świąteczno-noworocznym – zaznacza sekretarz IGHP. – Patrząc na wyniki notowane o tej samej porze w ub.r., widzimy średnio kilkunastoprocentowy wzrost – dodaje. Zauważa, że nieco większym zainteresowaniem niż święta cieszy się sylwester. – W niektórych hotelach wypoczynkowych oferty sylwestrowe są już sprzedane – mówi.

Z analiz portalu Travelist.pl wynika z kolei, że zainteresowanie świątecznymi i noworocznymi wyjazdami jest nieco większe niż w 2022 r., ale, jak mówią przedstawiciele serwisu, popyt nadal nie jest nadzwyczajnie duży, jeśli porównamy go z generowanym np. przez długie weekendy. – Polacy muszą się jeszcze przekonać do spędzania świąt w hotelu, gdzie mogą pobyć z rodziną, bez konieczności gotowania czy sprzątania. W tym sezonie dodatkowo zachęcają ceny, które mimo inflacji są niższe niż w poprzednim roku – mówi Eliza Maćkiewicz z portalu Travelist.pl. – W okresie świąt w 2022 r. za noc w dwuosobowym pokoju hotelowym o standardzie czterech lub pięciu gwiazdek trzeba było zapłacić średnio 685 zł, teraz – 636 zł – dodaje.

Jak dotąd niemal 60 proc. klientów portalu świąteczny pobyt zarezerwowało nad Bałtykiem, 18 proc. w popularnych miastach, a nieco ponad 10 proc. w górach.

– Polskie wybrzeże po raz kolejny wiedzie prym, bijąc rekordy. Dla porównania w ubiegłym roku bożonarodzeniowe rezerwacje nad morzem stanowiły 43 proc. bookingów na ten okres – podaje Eliza Maćkiewicz. – Wynika to również z cen. Za pokój dwuosobowy w hotelu cztero- lub pięciogwiazdkowym klienci muszą zapłacić średnio 670 zł za dobę, rok temu było to 699 zł. W górach tendencja jest odwrotna. Przeciętny koszt doby hotelowej na Boże Narodzenie to niemal 970 zł, o ponad 200 zł więcej niż w sezonie 2022 r. Najmniej odczuwalne dla portfela będą pobyty w popularnych miastach: średnia cena pokoju dla dwóch osób to ok. 460 zł.

Średnia cena za pokój hotelowy dla dwóch osób w sylwestra i Nowy Rok to 679 zł, o 66 zł więcej niż w 2022 r. – Planujący wyjechać w góry za pobyt zapłacą mniej niż w okresie bożonarodzeniowym – średnia cena to 868 zł. Droższe są noclegi nad Bałtykiem, gdzie koszt wynajmu pokoju dla dwóch osób wynosi średnio 731 zł – podaje Eliza Maćkiewicz. – Najmniejszym kosztem Nowy Rok można powitać w największych miastach – średnia cena za nocleg dla dwóch osób wynosi 332 zł.

Maćkiewicz podkreśla, że choć na razie nie można mówić o boomie rezerwacyjnym na święta czy Nowy Rok, to wiele może się jeszcze zmienić.

– Przed nami Black Week, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością, także w branży turystycznej – zauważa. – Spodziewam się, że hotele także i w tym roku będą kusić nie tylko wyjątkową ofertą, ale też dużo bardziej atrakcyjnymi cenami. To z pewnością nie pozostanie bez wpływu na decyzje klientów – ocenia. Na rabaty można liczyć np. w czasie Black Week.

A Marcin Mączyński podkreśla, że z decyzją o wyjeździe do hotelu, zwłaszcza gdy planujemy spędzić święta w większym gronie i potrzebujemy kilku pokoi o odpowiednim standardzie, lepiej nie zwlekać. – Wcześniejsza rezerwacja to także niższa cena – dodaje. Sekretarz IGHP zauważa jednocześnie, że ze względu na wysoką inflację wszystkie koszty hoteli wzrosły w ciągu ostatniego roku. – Wyższe są wynagrodzenia pracowników, droższa jest żywność, energia. Nie można oczekiwać, że ceny w hotelach pozostaną niezmienne. Korekta cen to naturalna rzecz – akcentuje.

Dobre prognozy

Dobrego noworocznego sezonu spodziewa się Mariola Skorupa, dyrektor sprzedaży w Sun & Snow (apartamenty na wynajem).

– Najlepszych apartamentów szybko ubywa, przed samym Nowym Rokiem ceny będą zapewne mocno rosły – przewiduje. – Np. Zakopane jest dziś wyprzedane w 70 proc., a w liczbach bezwzględnych notujemy dokładnie dwa razy więcej rezerwacji niż o tej porze w ub.r. Turyści rezerwują apartamenty i w górach, i nad morzem. Mamy dużo pytań o Karpacz, Szczyrk, Świnoujście – wskazuje.

Na razie, jak dodaje dyrektor z Sun & Snow, najchętniej wybierane są krótkie pobyty. Firma będzie zachęcać do dłuższych wyjazdów cenami.

Do świąt szykuje się Gwiazda Morza we Władysławowie.

– Kończymy uzgodnienia dotyczące świątecznych dekoracji, jakie znajdą się na stołach czy w bufetach podczas wigilijnej kolacji – mówi Marek Hilla, dyrektor generalny kompleksu Gwiazda Morza Resort Spa & Sport. – Już dziś możemy powiedzieć, że będzie to dla nas bardzo udany okres. Sprzedaż świąt jest już praktycznie zamknięta. Nasi goście dokonują rezerwacji ze znacznym wyprzedzeniem, mając na uwadze, że świąteczne pobyty w kompleksach z rozbudowaną infrastrukturą (baseny, sauny, spa) są coraz chętniej wybierane. Są jeszcze wolne pokoje na noc sylwestrową, ale im bliżej końca roku, tym oferta jest coraz mniejsza. Sądzę, że zakończymy rok 100-proc. obłożeniem.

Kolacja i szopka

Grzegorz Skawiński, prezes SAO Investments ASI i współwłaściciel hotelu Indigo Kraków Old Town, w czasie tegorocznych świąt spodziewa się ok. 50-proc. obłożenia. – Dla gości od lat przygotowujemy wspólną świąteczną kolację. We współpracy z Muzeum Narodowym prezentujemy w naszych wnętrzach tradycyjną szopkę krakowską – opowiada.

Hotel zaprasza też gości na kiermasz sztuki. – Przed samymi świętami wspólnie z Fundacją Zona A organizujemy targi, na których można kupić dzieła polskich twórców, zarówno już dobrze znanych, jak i młodych adeptów Akademii Sztuk Pięknych – mówi prezes SAO Investments. – A czas sylwestrowy oznacza w Krakowie pełne obłożenie hoteli. Goście najczęściej rezerwują kilkudniowe pobyty, aby spędzić tu nie tylko noc sylwestrową, ale też skorzystać z możliwości zwiedzenia miasta.

Jak podkreśla Grzegorz Skawiński, na zainteresowanie turystów określonymi kierunkami wpływ mają nie tylko udogodnienia w hotelach, ale też atrakcyjność miasta i odpowiednia zimowa oferta. – Kraków wyróżnia się atrakcyjnym kiermaszem świątecznym, który co roku przyciąga rzesze turystów. Hotelarze liczą na wielu podróżników odwiedzających europejskie kiermasze świąteczne w grudniu i styczniu – zauważa prezes SAO Investments ASI.

Cezary Zieliński, właściciel hotelu Central w Gdańsku, podsumowuje, że branża hotelarska szykuje się do sylwestra, a wyjątkowo wysokiego obłożenia oczekują obiekty śródmiejskie. Liczba noworocznych rezerwacji jego zdaniem zwiększy się w tygodniu po świętach. – Średnie ceny noclegów w grudniu są w tym roku o 20 proc. wyższe niż rok temu, co po trudnych latach daje naszej branży nadzieję na odbicie – mówi Cezary Zieliński. – Obłożenie w całym grudniu powinno wynieść 85 proc., a w tygodniu noworocznym – 95–100 proc.

Duży wzrost zainteresowania świąteczną ofertą notuje Nobu Hotel Warsaw. Pierwsze wydarzenia przygotowywane na ten czas stołeczny obiekt zaprezentował już latem. Jak mówi Stefan Bauer, główny menedżer hotelu, kluczowe jest dobre przygotowanie i prezentowanie oferty z odpowiednim wyprzedzeniem.

Nieruchomości
UKOI. Mikrohotele także z mikrokinem
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nieruchomości
Obronią się dobre hotele. Są nowe gwiazdy
Nieruchomości
Varso Tower z certyfikatem WELL Gold
Nieruchomości
Grano Marina Hotel wita gości
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Nieruchomości
Pino Resort na Wyspie Sobieszewskiej