Takie skróty jak CSR (ang. corporate social responsibility) czy ESG (environmental, social, governance) za granicą pojawiają się już od dłuższego czasu. W polskim ekosystemie jest o nich głośno od kilku lat. Nie tylko z powodu krajowych i unijnych regulacji, ale również rosnącej świadomości przedsiębiorstw. Zaczynają dostrzegać, że uwzględnianie kwestii środowiskowych, społecznych i korporacyjnych na dłuższą metę przynosi korzyści wszystkim stronom.
Mobilizacja w pandemii
Wzrost zachorowań na Covid-19 wyraźnie pokazał, jak ważna jest rola lokalnej solidarności. Wiele firm stanęło na wysokości zadania.
– Po dotarciu pandemii do Polski wspieraliśmy lokalne szpitale, kupowaliśmy specjalistyczny sprzęt medyczny, przekazaliśmy produkowany w naszej fabryce płyn dezynfekcyjny samorządom i potrzebującym służbom 1000 kombinezonów ochronnych. W Bydgoszczy uruchomiliśmy produkcję maseczek ochronnych wysokiej jakości, które przekazaliśmy naszym interesariuszom – informuje Mirosław Kuk, rzecznik Ciechu. Grupa ma sześć zakładów w Polsce: w Bydgoszczy, Inowrocławiu, Janikowie, Nowej Sarzynie, Żarach oraz Iłowej. – W każdej z tych lokalizacji staramy się realizować politykę bycia „dobrym sąsiadem" – deklaruje rzecznik Ciechu. Firma do 2026 r. chce zmniejszyć emisję CO2 o 33 proc., pracuje też nad strategiami dla zasobów wodnych w każdej z lokalizacji, w których znajdują się jej zakłady.
– W ramach niedawno ogłoszonej strategii ESG zapisaliśmy działania zarówno będące kontynuacją już podjętych inicjatyw, jak i nowe programy skierowane do społeczności lokalnych. Chcemy wspólnie z władzami samorządowymi dbać o wyższą jakość życia mieszkańców, a także promować ich aktywność społeczną, dlatego planujemy realizację programu grantowego na rzecz lokalnych inicjatyw – zapowiada rzecznik Ciechu.
Aktywnie w zakresie ESG działa też LPP. – Od lat wspieramy społeczność dzielnicy Dolne Miasto, gdzie od przeszło 25 lat działa nasza centrala, czy szerzej społeczność Pomorza. Nie zapominamy też o Małopolsce, gdzie funkcjonuje biuro LPP – mówi Sławomir Ronkowski, dyrektor komunikacji wewnętrznej i CSR w LPP. Dodaje, że 2020 r. był szczególny ze względu na wyzwania wywołane pandemią.