Działalność prospołeczna w biznesie zyskuje na znaczeniu

Działania podejmowane na rzecz środowiska i lokalnej społeczności coraz częściej stają się częścią składową całego procesu zarządzania. Niektóre firmy wiodą w tym zakresie prym i wyznaczają standardy w swoich branżach.

Aktualizacja: 01.09.2021 22:18 Publikacja: 25.05.2021 09:00

Czynniki środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego mają coraz większy wpływ na działalność polsk

Czynniki środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego mają coraz większy wpływ na działalność polskich firm

Foto: shutterstock/Oleksii Sidorov

Takie skróty jak CSR (ang. corporate social responsibility) czy ESG (environmental, social, governance) za granicą pojawiają się już od dłuższego czasu. W polskim ekosystemie jest o nich głośno od kilku lat. Nie tylko z powodu krajowych i unijnych regulacji, ale również rosnącej świadomości przedsiębiorstw. Zaczynają dostrzegać, że uwzględnianie kwestii środowiskowych, społecznych i korporacyjnych na dłuższą metę przynosi korzyści wszystkim stronom.

Mobilizacja w pandemii

Wzrost zachorowań na Covid-19 wyraźnie pokazał, jak ważna jest rola lokalnej solidarności. Wiele firm stanęło na wysokości zadania.

– Po dotarciu pandemii do Polski wspieraliśmy lokalne szpitale, kupowaliśmy specjalistyczny sprzęt medyczny, przekazaliśmy produkowany w naszej fabryce płyn dezynfekcyjny samorządom i potrzebującym służbom 1000 kombinezonów ochronnych. W Bydgoszczy uruchomiliśmy produkcję maseczek ochronnych wysokiej jakości, które przekazaliśmy naszym interesariuszom – informuje Mirosław Kuk, rzecznik Ciechu. Grupa ma sześć zakładów w Polsce: w Bydgoszczy, Inowrocławiu, Janikowie, Nowej Sarzynie, Żarach oraz Iłowej. – W każdej z tych lokalizacji staramy się realizować politykę bycia „dobrym sąsiadem" – deklaruje rzecznik Ciechu. Firma do 2026 r. chce zmniejszyć emisję CO2 o 33 proc., pracuje też nad strategiami dla zasobów wodnych w każdej z lokalizacji, w których znajdują się jej zakłady.

– W ramach niedawno ogłoszonej strategii ESG zapisaliśmy działania zarówno będące kontynuacją już podjętych inicjatyw, jak i nowe programy skierowane do społeczności lokalnych. Chcemy wspólnie z władzami samorządowymi dbać o wyższą jakość życia mieszkańców, a także promować ich aktywność społeczną, dlatego planujemy realizację programu grantowego na rzecz lokalnych inicjatyw – zapowiada rzecznik Ciechu.

Aktywnie w zakresie ESG działa też LPP. – Od lat wspieramy społeczność dzielnicy Dolne Miasto, gdzie od przeszło 25 lat działa nasza centrala, czy szerzej społeczność Pomorza. Nie zapominamy też o Małopolsce, gdzie funkcjonuje biuro LPP – mówi Sławomir Ronkowski, dyrektor komunikacji wewnętrznej i CSR w LPP. Dodaje, że 2020 r. był szczególny ze względu na wyzwania wywołane pandemią.

– Przekazywaliśmy potrzebne środki ochrony osobistej placówkom medycznym, dołączyliśmy do lokalnej akcji szycia masek ochronnych #ngosySZYJĄMASKI3city, które trafiały do publicznych placówek szpitalnych czy opiekuńczych w regionie – wymienia Ronkowski. Dodaje, że równolegle, mimo wielkiej niepewności na rynku, firma nie zawiesiła działalności pomocowej na stałe wpisanej w statutową działalność Fundacji LPP.

Nauka, zdrowie, sport

Fundacja, wspierająca szerokie grono osób, funkcjonuje również w grupie Orange. – Od kilkunastu lat Fundacja Orange działa na rzecz edukacji cyfrowej m.in. poprzez programy realizowane w szkołach, takie jak MegaMisja czy #SuperKoderzy, które uczą twórczego i mądrego korzystania z technologii. Co roku uczestniczy w nich ponad 5 tys. uczniów. Stworzyliśmy też multimedialne pracownie Orange – lokalne centra aktywności, które działają w 81 małych miejscowościach i na wsiach – wskazuje Witold Drożdż, członek zarządu ds. strategii i spraw korporacyjnych Orange Polska. Dodaje, że w działania społeczne firmy włączają się jej wolontariusze, którzy znają potrzeby lokalnych społeczności.

Polskie firmy wspierają społeczność na różnych płaszczyznach. W grupie Neuca działa Fundacja dla Zdrowia, realizująca szereg akcji charytatywnych. Z kolei w grupie Kęty – organizacja Kęty Dzieciom Podbeskidzia, niosąca pomoc podopiecznym lokalnych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Lokalną społeczność aktywnie wspierają też Żywiec oraz Eurocash. Ten ostatni realizuje program Herosi Polskiej Przedsiębiorczości, doceniając właścicieli lokalnych sklepów.

Pozytywnie wyróżniają się też CCC, Cyfrowy Polsat i Amica. Grupa CCC jako pierwsza polska spółka została globalnym partnerem UNICEF. Cyfrowy Polsat działa aktywnie na rzecz lokalnej społeczności m.in. poprzez Fundację Polsat i wolontariat pracowniczy. Z kolei w Amice jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju jest inwestowanie w ciekawe projekty.

– W powiecie szamotulskim, gdzie znajduje się nasza fabryka we Wronkach, prowadzimy konkurs grantowy, w ramach którego inwestujemy w projekty poprawiające warunki życia lokalnej społeczności w zakresie edukacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, ochrony środowiska, a także aktywności sportowej – wymienia Malwina Frydrychowicz, menedżer ds. ESG w grupie Amica. Dodaje, że firma finansuje firmową OSP, która jest do dyspozycji w razie lokalnych wypadków, oraz działalność Fundacji Amicis, która udziela wsparcia osobom prywatnym, instytucjom oświatowym, opiekuńczym i organizacjom pozarządowym.

– Dodatkowo, od 2018 r. wspieramy ogólnopolską kampanię społeczną „Piękna, bo zdrowa", prowadzoną przez Kwiat Kobiecości. Wierzymy, że profilaktyczne badania mogą uchronić wiele kobiet przed rakiem szyjki macicy – mówi Frydrychowicz. Rola Amiki nie ogranicza się do finansowego i organizacyjnego wsparcia kampanii edukacyjnej. Po zakończeniu akcji o zasięgu ogólnopolskim firma podejmuje działania na gruncie lokalnym, organizując badania cytologiczne i spotkania edukacyjne dla kobiet ze społeczności lokalnej oraz uczennic szkół we Wronkach.

Działalność firm SP

Na uwagę zasługuje też aktywność Grupy Azoty. Znalazła się ona w gronie laureatów międzynarodowego programu Responsible Care, zwyciężając w kategorii wsparcie lokalne społeczności. To pierwsza główna nagroda w konkursie w tej kategorii, dedykowana polskiemu przedsiębiorstwu. – Zaangażowanie firmy w działania z zakresu ESG buduje zaufanie i zwiększa jej wiarygodność – mówi Monika Darnobyt, p.o. rzecznika Grupy Azoty.

Aktywne w zakresie CSR są też Enea oraz Lotos. W grupie Enei działa fundacja, która zrealizowała setki inicjatyw i projektów dla blisko 120 tys. beneficjentów. Z kolei Lotos kładzie duży nacisk m.in. na współpracę przy projektach o charakterze społeczno-sportowym. Jednym z takich programów jest „Piłkarska Przyszłość z Lotosem", w ramach którego działa już niemal 20 ośrodków w 6 województwach, gdzie pod okiem ponad 120 profesjonalnych trenerów kształci się ponad 3,5 tys. młodych piłkarzy.

Specjalne programy skierowane do społeczności lokalnej prowadzą też inne firmy Skarbu Państwa, m.in. KGHM (np. program EKO-Zdrowie), PKN Orlen (projekt „Moje miejsce na Ziemi"), PGNiG i Tauron oraz przedsiębiorstwa z sektora finansowego, takie jak Pekao, PKO BP czy PZU.

Rynki doceniają ESG

Polacy coraz mocniej zwracają uwagę na szerszy kontekst biznesowy firm i odwracają się od tych, które nie uwzględniają w swojej działalności kryteriów ESG. Dobrze widać to też na rynkach kapitałowych. Rok 2020 był wyjątkowy, jeżeli chodzi o przyrost wartości inwestycji skupionych na zagadnieniach ESG. Według danych Morningstar na koniec roku wartość aktywów ulokowanych w tego typu funduszach osiągnęła 40,5 bln dol. Tylko w IV kwartale do funduszy ESG wpłacono na całym świecie 150 mld dol. W 2020 r. aż 25 z 26 funduszy indeksowych typu ESG pokonało tzw. fundusze szerokiego rynku. Tym samym inwestując w spółki odpowiedzialne społecznie, można było osiągnąć wyższe stopy zwrotu.

Spółki odpowiedzialne społecznie, notowane na warszawskiej giełdzie, są zrzeszone w prestiżowym indeksie WIG-ESG. Już niemal co trzeci inwestor w Polsce uwzględnia kwestie ESG w swojej strategii inwestycyjnej – wynika z najnowszego badania PwC. Natomiast jedynie 43 proc. spółek posiada zintegrowaną strategię biznesową i zrównoważonego rozwoju, a 36 proc. nie posiada żadnej strategii niefinansowej.

To pokazuje, że choć wszystko idzie w dobrym kierunku, do celu wciąż jeszcze daleko.

Takie skróty jak CSR (ang. corporate social responsibility) czy ESG (environmental, social, governance) za granicą pojawiają się już od dłuższego czasu. W polskim ekosystemie jest o nich głośno od kilku lat. Nie tylko z powodu krajowych i unijnych regulacji, ale również rosnącej świadomości przedsiębiorstw. Zaczynają dostrzegać, że uwzględnianie kwestii środowiskowych, społecznych i korporacyjnych na dłuższą metę przynosi korzyści wszystkim stronom.

Mobilizacja w pandemii

Pozostało 94% artykułu
Najważniejsze firmy
Podatkowy krajobraz jest bardzo niejednorodny
Najważniejsze firmy
Strategiczne sektory dla regionów i całej gospodarki
Najważniejsze firmy
Czas zmian. Jak przekuć wyzwania w szanse?
Najważniejsze firmy
Gospodarka za dwie dekady. Które branże będą strategiczne?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Najważniejsze firmy
Inwestorzy odreagowują pandemię. Ci najwięksi chcą wydać miliardy