Raport o udziałach kolporterów w rynku dystrybucji prasy

Według najnowszego zestawienia udziałów kolporterów prasy w rynku jej dystrybucji, kielecki Kolporter znów lekko urósł, podczas gdy jego największa konkurencja odnotowała spadek udziałów

Publikacja: 19.07.2013 16:49

Raport o udziałach kolporterów w rynku dystrybucji prasy

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Udział Kolportera w rynku dystrybucji wynosi już 49,67 proc. – wynika z podsumowania Izby Wydawców Prasy, która co roku analizuje dane dotyczące rozwożonych przez te firmy nakładów prasy w lutym. Rok wcześniej udział Kolportera wynosił 46,05 proc.

Jego najpoważniejszy konkurent – sprywatyzowany kilka lat temu i należący dziś do amerykańskiego funduszu Eton Park Capital Management Ruch – miał udziały na poziomie 32,04 proc. (co oznacza ich spadek o 2,41 pkt proc., bo rok wcześniej było to jeszcze 34,44 proc.).

Kolejny w zestawieniu był krakowski Garmond Press z udziałami w wysokości 10,33 proc. (8,33 proc. rok wcześniej).

Z zestawienia IWP. znika natomiast Franpress. W grudniu ubiegłego roku czwarty co do wielkości kolporter prasy w Polsce złożył w sądzie wniosek o upadłość układową. Zobowiązania miał spłacić części wydawców w całości, części - w 40 proc., a należności wobec urzędu skarbowego pokryć przekazując skarbowi państwa nieruchomość we Wrocławiu. W ubiegłorocznym zestawieniu IWP Franpress miał 3,17 proc. udziałów w rynku dystrybucji. – Dziś już na rynku nie funkcjonuje. Część jego punktów sprzedaży przejął Kolporter, część – Garmond, część – Ruch – mówi Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. Z tego powodu IWP nie podała na razie standardowo podawanej zawsze w raporcie liczby punktów dystrybucji prasy w kraju. Kolporterzy dostarczą jej takie dane po ostatecznym uregulowaniu kwestii przejęć punktów Franpressu.

Rok wcześniej IWP podawała, że wszystkich punktów sprzedaży prasy w Polsce było 60,9 tys., o 4,3 proc. mniej niż w 2011 r.

Kolporterzy z poza pierwszej czwórki są już podawani przez IWP łącznie, jako „pozostali". Ich udział w rynku spadł  w tym roku o 0,06 pkt proc. do 7,96 proc.

Media
Linearna telewizja walczy o widza. Pomagają technologie
Media
Kina szukają pieniędzy na laserowe projektory. Uratuje je FEnIKS?
Media
„Rzeczpospolita” w finale prestiżowego konkursu INMA Global Media Awards 2025
Media
UOKiK ukarał znanych celebrytów. Chodzi o kryptoreklamy
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Media
Pracownicy „Washington Post” otwarcie buntują się przeciwko Jeffowi Bezosowi
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń