Zmiana na czele „Rzeczpospolitej”. Szułdrzyński nowym redaktorem naczelnym

Michał Szułdrzyński staje na czele „Rzeczpospolitej". Dotychczasowy pierwszy zastępca redaktora naczelnego dziennika „Rzeczpospolita” i naczelny serwisu rp.pl będzie pełnił funkcję redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”. Bogusław Chrabota nie rozstaje się z wydawnictwem, obejmie nowo utworzoną funkcję redaktora naczelnego grupy medialnej, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej”.

Publikacja: 02.10.2024 15:32

Michał Szułdrzyński, nowy redaktor naczelny „Rzeczpospolitej"

Michał Szułdrzyński, nowy redaktor naczelny „Rzeczpospolitej"

Foto: Rzeczpospolita

– To wielki zaszczyt, ale też olbrzymie zobowiązanie – mówi Michał Szułdrzyński. – Wierzę, że przed „Rzeczpospolitą” i rp.pl jest wielka przyszłość, która wymaga jednak dokończenia budowy inspirowanego danymi newsroomu. Jej rozpoczęcie kilka lat temu powierzyli mi Bogusław Chrabota i Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media. Objęcie stanowiska redaktora naczelnego nie jest więc rewolucją, ale kontynuacją wybranego kierunku: tworzenia nowoczesnego, cyfrowego medium, docierającego do profesjonalistów, ale też wszystkich osób ciekawych świata i zaproponowania im doświadczenia dostępu w jednym miejscu do najważniejszych informacji, wyselekcjonowanych spośród informacyjnego zgiełku, dostępu do tego, co istotnie zmienia nasz świat, do analizy trendów, ale też i szerszego kontekstu zdarzeń – mówi Szułdrzyński. – Najważniejsze jest jednak dokończenie procesu cyfryzacji, praca nad angażowaniem użytkowników oraz walka o subskrybentów cyfrowych – podkreśla.

Nowy redaktor naczelny chce, by „Rzeczpospolita” umocniła swój profesjonalny, gospodarczo-prawny charakter, zachowując prestiż związany z opiniotwórczością.

Jak tłumaczy Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media: „Michał jest doświadczonym i utytułowanym dziennikarzem, a przy tym wszystkim kierował dotychczas serwisem rp.pl i bardzo sprawnie budował cyfrowy newsroom. Objęcie przez niego roli redaktora naczelnego gwarantuje ciągłość i dalszy rozwój naszej redakcji. Bogusław, który nadal będzie publikował w 'Rzeczpospolitej', wesprze nas w rozwoju oferty wydawniczej, poszerzeniu portfolio. Wydawnictwo zawdzięcza mu ustabilizowanie i sformatowanie 'Rzeczpospolitej', która jest najbardziej opiniotwórczym dziennikiem dekady”.

Bogusław Chrabota, który kierował „Rzeczpospolitą” przez ostatnie 13 lat, uważa zmianę za naturalną. – Przed mediami w rzeczywistości cyfrowej stoją wielkie wyzwania, którym najlepiej sprostają przedstawiciele młodszych pokoleń. Moje pokolenie budowało media po komunizmie, dziś przed rynkiem nowe wyzwania – mówi. – Będę nadal wspierać „Rzeczpospolitą"”, pozostanę też autorem, ale na nowym stanowisku chcę się skupić na pracy koncepcyjnej na rzecz Gremi Media, na co brak czasu przy bieżącym zarządzaniu „Rzepą” - dodaje Chrabota.

Michał Szułdrzyński z „Rzeczpospolitą” związany jest od 16 lat. Ukończył studia magisterskie i doktoranckie (bez doktoratu) na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz Leadership Academy for Poland.

Jest zdobywcą nagrody Grand Press za rok 2016 w kategorii Publicystyka za tekst o roli transferów socjalnych w budowie nowej klasy średniej przez ówczesny rząd Prawa i Sprawiedliwości. Michał Szułdrzyński opisuje i interesuje się polityką krajową i międzynarodową ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej, rewolucją technologiczną i komunikacyjną, a także wpływem nowoczesnych technologii na życie ekonomiczne, społeczne i polityczne.

Jest autorem książki opisującej proces radykalizacji tożsamościowej i populistycznej prawicy jako skutku kryzysu ekonomicznego i przemian cyfryzacyjnych w komunikacji („Prawica dla opornych”, Wydawnictwo RM, 2023).

Czytaj więcej

"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym dekady

„Rzeczpospolita” jest liderem opiniotwórczości w Polsce, od lat plasując się w czołówce najczęściej cytowanych mediów w kraju. Według raportu Instytutu Monitorowania Mediów, z wynikiem 33 688 cytowań, „Rzeczpospolita” zajęła pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w 2023 roku. Została także uznana za najbardziej opiniotwórczy tytuł prasowy dekady.

Gremi Media SA wydaje dzienniki „Rzeczpospolita”, „Parkiet”, a także prowadzi serwisy internetowe, z których średnio miesięcznie korzysta ponad 6 mln realnych użytkowników (dane za pierwsze półrocze 2024 r. wg. Badania Mediapanel/Gemius PBI). W skład portfolio serwisów wchodzą między innymi: rp.pl, parkiet.com, historia.uwazamrze.pl, oraz liczne serwisy branżowe, takie jak regiony.rp.pl, zdrowie.rp.pl, edukacja.rp.pl, sukces.rp.pl, moto.rp.pl, cyfrowa.rp.pl, kobieta.rp.pl czy klimat.rp.pl. Gremi Media posiada także pakiety kontrolne w spółkach e-Kiosk SA oraz Kancelarie RP sp. z o.o.

– To wielki zaszczyt, ale też olbrzymie zobowiązanie – mówi Michał Szułdrzyński. – Wierzę, że przed „Rzeczpospolitą” i rp.pl jest wielka przyszłość, która wymaga jednak dokończenia budowy inspirowanego danymi newsroomu. Jej rozpoczęcie kilka lat temu powierzyli mi Bogusław Chrabota i Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media. Objęcie stanowiska redaktora naczelnego nie jest więc rewolucją, ale kontynuacją wybranego kierunku: tworzenia nowoczesnego, cyfrowego medium, docierającego do profesjonalistów, ale też wszystkich osób ciekawych świata i zaproponowania im doświadczenia dostępu w jednym miejscu do najważniejszych informacji, wyselekcjonowanych spośród informacyjnego zgiełku, dostępu do tego, co istotnie zmienia nasz świat, do analizy trendów, ale też i szerszego kontekstu zdarzeń – mówi Szułdrzyński. – Najważniejsze jest jednak dokończenie procesu cyfryzacji, praca nad angażowaniem użytkowników oraz walka o subskrybentów cyfrowych – podkreśla.

Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Ostatnie unijne dotacje na internet