Publicis Groupe o rynku reklamy wideo: Euro2024 przyciągnęło reklamodawców

Po raz drugi oszacowano ile wydaje się u nas łącznie na reklamę w telewizji i przy wideo w internecie. Choć do tradycyjnych nadawców płynie nadal gros wydatków, to zamówienia w YouTube, Meta i TikToku rosną dużo szybciej.

Publikacja: 09.08.2024 16:42

Po raz drugi oszacowano ile wydaje się u nas łącznie na reklamę w telewizji i przy wideo w interneci

Po raz drugi oszacowano ile wydaje się u nas łącznie na reklamę w telewizji i przy wideo w internecie

Foto: Adobe Stock

3,27 mld zł, o 11,2 proc. więcej niż rok temu przeznaczyli reklamodawcy na promocję w telewizji i przy internetowym wideo w Polsce w pierwszym półroczu 2024 r. – szacuje Publicis Groupe, holding reklamowo-marketingowy. To lekkie spowolnienie wobec dynamiki obserwowanej w I kwartale br.

rp.pl/Weronika Porębska

Publicis Groupe: rosną wydatki reklamowe na wideo

Publicis Groupe zaczął publikację łącznych danych o wydatkach na reklamę rynku wideo od raportu za I kwartał 2024 r. Wówczas tempo zrostu wyniosło 13,3 proc. rok do roku, a wydatki wyniosły 1,52 mld zł.

Grupa zdecydowała, że zaliczanie wideo online do kategorii „Internet” nie przystaje już do rzeczywistości, w której coraz więcej gospodarstw domowych używa telewizorów podłączonych do internetu (ang. smart TV), a widzowie oglądają te same treści także na smartfonach. Granice pomiędzy tradycyjną telewizją a konsumowaniem treści wideo online zacierają się - uważają analitycy.

Autorzy najnowszego raportu o reklamie w Polsce prezentują nadal dane w podziale na platformy. Szacują, że w pierwszym półroczu br. gros pieniędzy na reklamę wideo, bo prawie 73 proc. (niecałe 2,38 mld zł) popłynęło do telewizji. To wzrost o 7,2 proc. – szacuje Publicis Groupe. Pisaliśmy o tych estymacjach dzień wcześniej.   

Rynek reklamy telewizyjnej w II kw. 2024 r.: pomogło Euro2024

Po pierwszym kwartale eksperci szacowali wzrost wydatków na telewizję na 9,1 proc. Wynieść miały one 1,09 mld zł. Tym samym w drugim kwartale zamknąć mogły się sumą 1,29 mld zł i wzrostem o 5,7 proc.

Czytaj więcej

Publicis Groupe o rynku reklamy wideo: Euro2024 przyciągnęło reklamodawców

Dla tego wyniku szczególne znaczenie miało zainteresowanie sponsoringiem w drugim kwartale br., gdy zaczęły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2024 - uważają w Publicisie.

„To właśnie ta impreza przełożyła się na bardzo dobry wynik pierwszego półrocza w telewizji, a w szczególności drugiego kwartału – w samym tylko czerwcu dynamika wzrostu przychodów ze spotów reklamowych bliska była 10 proc.” – podaje Publicis.

Piłkarskie zmagania sprawiły, że także wideo na platformach społecznościowych oraz krótkie formy wideo w portalach internetowych cieszyły się wyjątkową popularnością.

YouTube, Meta i TikTok rosną szybciej od portali

Ciekawostką z minionego półrocza jest informacja, że w pierwszym półroczu br. Youtube wyprzedził pod względem udziału w czasie oglądalności każdy z kanałów tradycyjnej telewizji, w tym główne kanały Polsatu i TVN.

Drugim pod względem przychodów z reklamy segmentem wideo (odpowiada za ponad 25,9 proc. budżetów, czyli 850 mln zł) jest tzw. wideo in stream w internecie. To pieniądze, które firmy i instytucje wydają na YouTube, w serwisach Meta i na TikToku oraz na portalach internetowych.

Publicis nie zdradza, ile zarabiają poszczególne globalne platformy, a ile portale. Podaje jedynie, że w sumie wydatki na tę kategorię reklamową urosły do roku o 25 proc., na portalach społecznościowych o 27,3 proc., a w serwisach internetowych o 18,6 proc.

Czytaj więcej

Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy

„Z analiz Publicis Groupe wynika, że kibice poszukiwali krótkich materiałów po meczach, chętnie oglądali powtórki goli, a także po meczach włączali ulubionych komentatorów, żeby obejrzeć jeszcze podsumowanie meczu - wśród najchętniej poszukiwanych źródeł był Kanał Zero, ale także sport.pl czy meczyki.pl, a zatem nie tylko serwis sportowy TVP był beneficjentem tego wydarzenia” - napisano.

Są jeszcze dwie inne kategorie serwisów internetowych: tzw. BVoD i AVoD. Ta pierwsza kategoria to serwisy nadawców telewizyjnych z długimi formami. Druga zaś to serwisy bezpłatne, utrzymujące się z reklamy.

Segment BVoD w pierwszym półroczu miał 1,2-proc. udział w rynku, a jego wpływy spadły o 11 proc. do około 40 mln zł – szacujemy na podstawie danych Publicisu.

Z kolei serwisy VoD żyjące z reklamy uzyskały tym czasie 0,2-proc. udział w rynku, co przekłada się na około 6 mln zł (wzrost o 150 proc.).

Prognoza dla rynku reklamy wideo na 2024 r.: prawie 10 proc. w górę

Publicis podaje też dane Nielsena, z których wynika, że I półroczu br. czas przeznaczony na oglądanie wideo przez wszystkich widzów w wieku 16-59 lat wyniósł blisko 3 godziny i 53 minuty, to jest więcej o 5 minut w stosunku do okresu styczeń - czerwiec 2023 r. (czyli o 2 proc. dłużej).

Czytaj więcej

Dla korzyści Polacy chętnie przekażą swoje dane

„Badanie Nielsen Digital pokazuje, że kanałem wideo wyprzedzającym tradycyjne kanały telewizyjne pod względem udziałów w oglądalności był w pierwszym półroczu Youtube – 8,0 proc. (więcej o 0,4 pkt proc. wobec zeszłego roku). Jest to więcej niż w przypadku TVN z udziałem 6,1 proc. i Polsatu z udziałem 5,6 proc.” – podał Publicis.

- Teraz odbywają się Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, podczas których polscy widzowie mają wiele powodów do śledzenia transmisji. Z punktu widzenia reklamowego, tegoroczne lato jest więc wyjątkowo atrakcyjne, a już niedługo wystartują jesienne ramówki stacji. Prognozy makroekonomiczne są pozytywne, polska gospodarka rośnie przede wszystkim dzięki popytowi konsumpcyjnemu. Zakładamy więc pozytywny scenariusz dla reklamy wideo i możliwy wzrost 9,8 proc. w skali całego roku – brzmi komentarz Iwony Jaśkiewicz-Kundery, odpowiedzialnej za inwestycje w Publicis Groupe Polska.

3,27 mld zł, o 11,2 proc. więcej niż rok temu przeznaczyli reklamodawcy na promocję w telewizji i przy internetowym wideo w Polsce w pierwszym półroczu 2024 r. – szacuje Publicis Groupe, holding reklamowo-marketingowy. To lekkie spowolnienie wobec dynamiki obserwowanej w I kwartale br.

Publicis Groupe: rosną wydatki reklamowe na wideo

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę
Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych
Media
Potężna porażka Elona Muska. X zablokowany w całym kraju
Media
Musk atakuje sędziego, może zamknąć X